[SKRIVA] RE: [SKRIVA] Re: [SKRIVA] SV: [SKRIVA] RE: [SKRIVA] annan snackis, ska humaniorastudenter få mindre studielån/stöd för att de är olönsamma?

  • From: pia lindestrand <pialindestrand@xxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Fri, 1 Jul 2011 13:23:33 +0000

Sitter själv med gigantiskt studielån och några 100 hum-flumm-poäng
(litteraturvetenskap, historia, nordiska språk och lite annat i den stilen).
Återbetalningsvillkoren SUGER!!!! CSN har absolut 0 förståelse för att man
faktiskt inte tjänar några större summor och kan
man inte betala blir det påminnelseavgifter givetvis och när jag ringde dit för
att försöka förhandla om en hållbar återbetalningsplan blev resultatet detta:

Minst 15 minuter i telefonkö, sedan hånskrattar handläggaren som slutligen
svarar; "Kan du inte betala hahaha får kronofogden ta det"

Så nu har kronofogden börjat göra avdrag på min lön -jag har timanställning på
ett opinionsundersökningsföretag och tjänar enligt
kronofogden i genomsnitt 7000 kr i månaden på det.

Naturligtvis fortsätter CSN att skicka sina löpande avbetalningsplaner med
påminnelseavgifter enligt inbetalningskorten skulle jag
betalat ungefär 6500 kr till dem nu i juni förutom 490 kr som ska betalas varje
månad.
Lite svårt när hela min faktiska inkomst, inte några fantasiberäkningar om
genomsnitt, ligger runt 10 000 kr/mån.

jag får lust att skriva att de som räknar läst för mycket naturvetenskapliga
ämnen så de bara ser siffror I GENOMSNITT
och är helt blinda för hur skuldsatta människors FAKTISKA verklighet ser ut.

Om någon vill läsa en kurs på universitetet av intresse-själv skulle jag gärna
läsa någon filmkurs t ex-  :

finansiera den med att vända biffar på Mcdonalds eller närmaste trista
telefonbabblerijobb som finns att tillgå eller vad
ni nu kan hitta. Ta inga lån!

NU finns ju universitetsutbildningar till författare och jag har hört att det
finns en i Göteborg som är extremt svår att
komma in på. Den som går ut den är emellertid garanterad utgivning, påstås det.

Jag läste nyligen antologin Blyertsbyggnader som utgavs av Skurups skrivarlinje
i samarbete med ellerströms förlag.
Och jag tappade helt lusten att gå någon sådan utbildning för alla hade skrivit
i samma stil, 21 olika personer kändes
som en. Jag håller helt med om att det verkar som om obegriplighet premieras,
"förståelsekategorierna dekonstrueras"
kan det heta sedan i beundrande recensioner. Min teori är att en del kritiker
skriver beundrande om sådant de egentligen
inte själva förstår men skäms för att erkänna detta så de antar att det måste
vara STOR KONST istället.

Det stämmer också att det finns studenter som går "enkla" kurser för att plocka
extra poäng och få studielån men handlar det
om att få pengar så får de ju betala själva senare och det är inte alltid så
enkelt.

Minns också en arbetsförmedlare som började skratta högt när jag sa att jag
just tagit examen på Kulturkommunikationslinjen.
HAHAHAHA vad hahahaha är det?

Emellertid gäller ju samma sak för humanister som för naturvetare numera och
det är att alla förväntas fixa sina jobb själva och
hur man lyckas med det har mer med social kompetens att göra än med
utbildningsmeriter. Den enskilda individen förväntas
idag tydligen ha eller skaffa sig ett större kontaktnät än en etablerad
institution som Arbetsförmedlingen.
Arbetsförmedlingens huvudsakliga uppgift idag tycks enbart vara att kontrollera
att arbetssökande söker X antal jobb per månad, inte jobb
man tror att man har chans att få eller passar för utan vilka jobb som helst.
Jag tror att Arbetsförmedlingens alla kontor landet över i framtiden kommer att
ersättas med obemannade stationer utrustade med
datorer som bankomater ungefär.
Hm, när jag tänker efter stämmer det nog att det behövs fler teknikutbildade
personer än humanister, några stycken tekniker måste
ju serva datorerna.
/pia