[SKRIVA] Re: [SKRIVA] annan snackis, ska humaniorastudenter få mindre studielån/stöd för att de är olönsamma?

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Sun, 3 Jul 2011 21:45:56 +0200

Bertil F:
  Men om du ser länken du skickade bör du ha noterat att detta Public Arts
Project var synnerligen kortvarigt (från dec 1933 till jun 1934), vilket
snarast är i riktning mot det jag anfört.

From: pellut@xxxxxxxxxxx
> Ska vi tolka det som att demokrati är fåfängt eftersom anarkism alltid kan
> sätta den
> ur spel bara den är backad av tillräckligt mycket pengar?
  Vi skall tolka det som att jag menar att området där politiken och politiker
verkar bör minskas. Då kan vi få mer demokrati (folkstyre) istället för den
politokrati (politikerstyre) som vi har idag.

>Har du möjligen läst "Brott, kärlek, äventyr - texter om populärlittertur"?
  Nej. Den senaste littvetar-boken jag inmundigade om deckare var en avhandling
om Stieg Trenter,  Vic Sunesson och Maria Lang (minns inte titeln; möjligen var
HK Rönblom med också - dessa brukade kallas De Fyra Stora på sin tid).

> Då utgår jag ifrån att du läst Stephen Kings "On writing", den har jag funnit
> mycket användbar.
> Jag har också fått tips om "The 38 Most Common Fiction Writing Mistakes" av
> Jack M Bickham
> är det något du läst? Funderar på att undersöka den.
  Har läst King, men inte Bickham. En bok i Hur-man-skriver-genren jag brukar
framhålla som utmärkt är Bob Shaws Writing Science Fiction.

> Jag utgår ju som sagt ifrån min egen erfarenhet, från -00 och framåt
  Det är väl ungefär tiden då förändringar börjat slå igenom.

> Nu missförstår du nog mig, jag skulle ha utvecklat mig mer här. Jag menar att
> det behövs nya
> röster i det kulturella etablissemangen, personer som inte känner samma behov
> av att dela upp
> kultur i fint och fult utan istället anlyserar och värderar utifrån varje
> verks eget värde.
  Men frågan är om dagens kulturetablissemang kan slå sig fria från ingrodda
föreställningar, och snarare tvingar nykomlingar att tycka som de själva gör.
  Naturligtvis skall man bedöma efter varje verks värde. Men frågan är vad
"värde" är! En nödvändig komponent, menar jag, är att många frivilligt väljer
att ta del av något.

> Nej tyvärr, jag kan inte hålla med om att populäritet är detsamma som att
> bevisa sitt värde. Det
> kan också vara ett bevis för påkostad/intelligent marknadsföring.
  Det håller jag inte med om. Marknadsföring kan bara lyckas om det finns en
potential i en sak för att få folk att gilla det. Man måste först ha en bra
grej, och då kan marknadsföring marginellt förstärka detta. Det är en myt -
menar jag - att reklam kan styra folks smak. Reklam kan puffa litet i olika
riktningar, men inte styra.

> Värdefull kultur kan uppstå var som helst och när som helst och behöver inte
> nå en stor
> publik för att bli betydelsefull.
  Håller inte med. Att ha förmågan att nå en publik är ett nödvändigt (om ej
tillräckligt) kriterium. Då människan och hennes aktiviteter är ett komplext
system finns månne undantag, men de är relativt sällsynta.

> Deckaren föddes i England
  Kulturellt sett en utlöpare av USA. England och USA fungerar mycket i tandem,
inte minst pga gemensamt språk.

> det gjorde även den moderna fantasyn.
  Du tänker på Tolkien, förstås. Men det fanns väldigt mycket fantasy i USA
innan Tolkien, framför allt i pulpmagasinen. Burroughs, Merritt, Howard,
Lovecraft, Leiber, osv. Höll på att glömma EA Poe!

> SF tänker jag inte uttala mig om lika tvärsäkert, men Jules Verne (fransman)
> räknas väl ändå
> som genrens fader?
  Sf-litteraturen i dagens mening kan snarast sägas ha sitt ursprung i de
amerikanska pulpmagasinen på 20/30-talet och framåt. Där uppstod genrens
ledande begrepp, de flesta ledande författare,osv.

> Frågan jag ställer mig är; kan denna marknadsbaserade kultur uppfinna nya
> genrer
> eller kan den bara hämta upp dem någon annanstans och göra dem populära?
   Anglosaxien uppfann i princip deckaren och science fiction, och så kan vi
twista om fantasyn.
  Och låt oss gå till musiken. Uppfann inte amerikanerna jazz, rock, pop,
disco, rap och allt vad det är!
  Eller tag filmen. Det är ingen som helst tvekan om att amerikansk film varit
den mest inflytelserika (även om det iofs görs mer film i Indien; Nigera sägs
också göra mer film). Genrer är däremot litet svåra att diskutera i
sammanhanget, för filmen har aldrig uppfunnit genrer - filmen gör ju nya
inspelningar av genrer som redan finns i andra medier.
  Och så då Internet, och allt som hör dit.

(skriva-request@xxxxxxxxxxxxx, subj: subscribe) / Om Ahrvids novellsamling Mord
på månen: http://www.zenzat.se/zzfaktasi.html C Fuglesang: "stor
förnöjelse...jättebra historier i mycket sannolik framtidsmiljö"! / YXSKAFTBUD,
GE VÅR WCZONMÖ IQ-HJÄLP! (DN NoN 00.02.07)