[SKRIVA] Re: [SKRIVA] annan snackis, ska humaniorastudenter få mindre studielån/stöd för att de är olönsamma?

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Sun, 3 Jul 2011 19:50:52 +0200

From: wester@xxxxxxxxxxxxxxx
> Den stora explosionen för internet kom... i och med www. Som ju utvecklades
> i CERN av den där Timothy Berners-Lee.
  Jag håller delvis inte med, och delvis har jag en annan beskrivning av
statusen för utvecklandet av WWW.
  Saker som mail, FTP, newsgrupperna och annat var mycket viktiga i början
efter Internets frisläppande från högskolor/militär/forskning. Det tog faktiskt
rejält med tid för WWW att slå igenom. I början fanns bara trista textbrowsers
(som Lynx - jag såg själv WWW demas på en sf-con i Linköping på den tid
textbrowsers gällde och en svensk sf-site kallad SF-Arkiv var bland de ungefär
25 första websiter som existerade ö h t!) och det krävdes att en grafisk
browser (ej statsstödd) som Mosaic släpptes innan det började hända saker med
weben.
  Men i grunden vill jag också hävda att det är vanskligt att definiera WWW som
ett statsprojekt. TBL var möjligen anställd på det statliga CERN, men inte för
att utveckla WWW. Det gjorde han av eget intresse på sin fritid eller i en
gråzon mellan fritid och lönejobb. (Hans egentliga jobb var väl
systemadministration, underhåll av CERNs datorer och liknande.) Och liknande
gäller ö h t för mycket av mjukvaran som är grunden för Internet: det
utvecklades av enskilda (studenter ofta) pga deras eget personliga intresse i
saken, på fritiden eller i nämnda gråzon.

> Att internet "släpptes fritt" för kommersiella ändamål var snarare ett
> resultat av att det var fånigt att bibehålla regeln mot detta när så många
> uppenbarligen struntade i den.
  Vilket också visar det fåfänga i att stat och politiker försöker styra och
ställa.

Bertil Falk:
>det bör kanske nämnas att det förekom stora federala kultursatsningar under
>Roosevelts New Deal på 1930-talet. Så fick exempelvis Hans Stefan Santesson
>jobb i ett projekt, jag vill minns att det hade med bibliotek att göra innan
>han sedermera blev redaktör för Fantastic Universe Science Fiction (som var
>Alvar alltid framhöll som sitt favoritmagasin) och The Saint Mystery
>Magazine.
  Att något förekom är inte samma sak som att det är stort. Jag slog upp den
engelska wikiartikeln om The New Deal, som är mycket långt, och ordet "culture"
förekommer inte en enda gång. (Och "library" förekommer bara i form av att
Library of Congress är en artikel-källa.)
  I grunden var New Deal i huvudsak satsningar på fysisk infrastruktur,
jordbruket och liknande. Man byggde vägar och dammar och utökade
elektricitetsnätet och försökte stötta bönder. Det är möjligt att lokala
bibliotek fick en skärv också, men det måste ha varit en mycket minimal del av
New Deal.
  New Deal har f ö under lång tid omvärderats rätt mycket. Det lindrade säkert
Den Stora Depressionen något, men det som egentligen fick hjulen att rulla var
- andra världskriget. När man började lägga stora beställningar på tanks och
flygplan och Liberty-skepp kom industrin igång rejält, och samtidigt minskade
arbetslösheten rejält då då mycket arbetskraft försvann in i militären.

(skriva-request@xxxxxxxxxxxxx, subj: subscribe) / Om Ahrvids novellsamling Mord
på månen: http://www.zenzat.se/zzfaktasi.html C Fuglesang: "stor
förnöjelse...jättebra historier i mycket sannolik framtidsmiljö"! / YXSKAFTBUD,
GE VÅR WCZONMÖ IQ-HJÄLP! (DN NoN 00.02.07)