[SKRIVA] Re: [SKRIVA] Re: [SKRIVA] Aftonbluddret lånar av Asimov

  • From: Mikke Schirén <mikkeschiren@xxxxxxxxx>
  • To: skriva@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Thu, 15 Sep 2011 20:25:23 +0200

Ahrvid,

Du har inte presenterat fakta, du har länkat till bloggar och
debattinlägg som innehåller åsikter. Ett tips på hur man skiljer på
fakta och åsikter - det är mycket sällan som tillförlitliga
faktakällor finns på bloggar och i debattinlägg, det är det däremot
ofta i forskningsrapporter, som den här:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2776131/?tool=pubmed

Och vi kunde ju konstatera att du läst ledaren, kanske avsiktligt,
något märkligt. Den påstår på intet sätt att Asmiov och hans böcker
var marxistiska.

Federal Reserve: Du påstod bland annat att de trycker pengar och att
de trycker statsobligationer. De gör de inte. Du påstod att de är en
statlig organisation, vilket är som jag skrev, delvis rätt, då dess
styrelse utses av presidenten. Ägarna är dock i grunden privata.
Federal Reserve, har formen av en federation, och består av 12
regionala centralbanker, och har sitt huvudkontor i Washington - det
som vi normalt sett benämner just Federal Reserve.

Alla banker i USA (det gäller även utländska banker som agerar på den
amerikanska marknaden - vilket de flesta stora gör) äger aktier i
minst en av dessa regionala centralbanker, men det är inte aktier som
de kan handla med, utan en andel som de måste ha för att kunna bedriva
bankverksamhet i USA. Alla banker måste investera 3 procent av sitt
kapital i någon av de regionala centralbankerna.

Federal Reserve är inget aktiebolag, nej. Men det har jag inte heller
sagt. Och majoriteten av vinsten går in i statskassan. Du verkar
föredra Wikipedia-artiklar, och hur systemet fungerar kan du läsa här:
http://en.wikipedia.org/wiki/Federal_Reserve_System men kan också läsa
en del hos Federal Reserve, till exempel här:
http://www.federalreserve.gov/pubs/frseries/frseri3.htm

Som du ser av din struktur som Federal Reserve har så är det inte så
enkelt att den amerikanska staten kan styra och ställa som de vill med
den, då den dels är oberoende av den amerikanska staten (dock inom den
statliga organisationen), och dels har privata ägare.

Bra att du ser att USA har kris, ett tag upplevde jag det som om du
tyckte att det var bara på låtsas som USA krisade, och att man bara
behövde trycka upp lite nya pengar för lösa sina utlandsskulder. Men
då förstod jag dig tosigt.

/mikke

2011/9/15 Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>:

> From: mikkeschiren@xxxxxxxxx
>  Jodå, vad gäller boken Jämlikhetsanden har en hel del presenterats

>  Jämlikhetsanden hör också till det vi talat om. I övrigt:

>  Snarare var det så att denna ledare anklagade eller starkt antydde att
> *Asimov* och hans Stiftelse-böcker var marxistiska.

>  Jag har givit referenser och citat om hur det är med FR. Efter det har jag
> inte hört något annat anföras.

>  Jodå, visst har USA kris. Vad jag argumenterade emot var en i AB anförd
> föreställning om att ett "amerikanskt imperium" stod inför ett snar, och
> [...]

Mikke Schirén
mikkeschiren@xxxxxxxxx
0702024961