[SKRIVA] Re: [SKRIVA] Re: [SKRIVA] Aftonbluddret lånar av Asimov

  • From: Mikke Schirén <mikkeschiren@xxxxxxxxx>
  • To: skriva@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Tue, 13 Sep 2011 14:50:33 +0200

Hej,

Till att börja med, jag läser normalt sett inte Aftonbladet alls (när
det inte länkas till ledare på en lista för skrivande av "noveller,
huvudsakligen inom science fiction, fantasy, horror och angränsande
genrer."), men jag läser till exempel Washington Post, Le Monde, SVD
och DN och lite annat.

Du kan inte jämför mängd genom storlek med procent. Att det faktiska
antalet patent är större för stora länder säger inget om det landets
innovationsförmåga, det säger bara något om invånarantalet. Den enda
jämförelse som funkar är i detta fallet procent - som i del av till
exempel befolkning eller BNP. Då får du resultatet som går att mäta.

Sverige har inte alltid satsat lika mycket på FoU som under de senaste
tjugo åren. Och nej, det har inget att göra med att Sverige är litet
att man måste satsa mycket. Sverige satsar mycket jämfört med BNP för
att man i Sverige, oavsett politisk färg, anser att Sverige bör vara
ett av världens ledande länder inom FoU.

Den stora ökningen av antalet patentansökningar kommer numera från
Asien, och jag tror inte det är många år kvar innan Kina kör över USA
även där.

De amerikanska bolagen och bankerna är beroende av de pengar som den
amerikanska staten lånar av Kina. Det är ju genom den amerikanska
statens lån från bland annat Kina som gör att bankerna i sin tur kan
låna ut pengar, då det är staten som är garantin för att bankerna ska
kunna låna ut. Ekonomi hänger ihop helt enkelt, den är inte oberoende
av varandra.

Historisk materialism är en teori av Marx och Engels ja, det var inte
det jag skrev, utan att ledaren inte var marxistisk i sin analys av
USA.

Att dra sig ut Afghanistan räddar inte den amerikanska ekonomin, då,
som jag jag ju skrev, att utgifterna för krig i dag inte är i närheten
av de som den amerikanska staten hade under andra världskriget. Det
finns inga gigantiska utgifter att bara göra sig av med på samma sätt
som det fanns efter andra världskriget.

Du kan kolla vilken statiskt som helst, USA hamnar långt ned då det
gäller innovationer och patent.

Du kan givetvis ha en åsikt att du tycker att ojämlka samhällen
presterar bättre, men forskningen på området visar något helt annat.

/mikke

2011/9/13 Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>:

> From: mikkeschiren@xxxxxxxxx
>  Det är inte lån som finansierar företagsägande. Och kinesiska lån är i
> huvudsak (om jag inte minns fel) amerikanska statsobligationer.

>  Den statistiksida jag hänvisar till projicerar att statsskulden som andel av
> BNP kommer att plana ut (toppdiagrammet till höger). Prognosen går iaf fram
> till år 2016.

>  Obama har om jag inte tar fel sagt att man relativt snart också skall dra
> sig ur Afghanistan. (Jo, det har han sagt. Jag hittar t ex detta:
> [...]

Mikke Schirén
mikkeschiren@xxxxxxxxx
0702024961