[SKRIVA] Re: [SKRIVA] Re: [SKRIVA] Re: [SKRIVA] Re: [SKRIVA] Aftonbluddret lånar av Asimov

  • From: Mikke Schirén <mikkeschiren@xxxxxxxxx>
  • To: skriva@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Wed, 14 Sep 2011 13:41:32 +0200

Hej,

Knasigt, tja, det beror ju givetvis var man lägger in i betydelsen
jämlikt - att mer jämlika samhällen nästan alltid är bättre samhällen
är  undertiteln på boken jag referade till - och det väl ungefär så
som jag ser det också, med de bevis som läggs fram i form av forskning
och statistik, sedan kan jag givetvis vara kritisk till vissa
tveksamma bitar i boken då det gäller hur statistik presenteras och
jämförs, men det är en mindre bit av det hela. Och jag tror inte att
ett ultrakommunistiskt samhälle skulle vara totalt jämställt.

/mikke

2011/9/14 Anna Svensson <anna.h.svensson@xxxxxxxxx>:

> Jag bara undrar, blandar du inte ihop samhällsklyftor med jämlikhet här på
> ett knasigt vis? Om man ser klyftor i samhället som ojämlikhet så skulle i
> så fall endast ett ultrakommunistiskt kollektiv vara jämlikt, och det är en
> lösning som tenderar att leda till svält och armod, eller åtminstone
> "solidarisk" fattigdom för pöbeln. Jag vill mena att jämlikhet inte har
> särskilt mycket att göra (alls) med hur mycket grannen tjänar i relation
> till dig.
>
> /Anna
>
> -----
> [...]

Mikke Schirén