[SKRIVA] Re: [SKRIVA] Re: [SKRIVA] Aftonbluddret lånar av Asimov

  • From: Mikke Schirén <mikkeschiren@xxxxxxxxx>
  • To: skriva@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Tue, 13 Sep 2011 17:36:39 +0200

Hej,

Och för att bidra till penismätartävlingen: jag har inte skrivit för
populärvetenskapliga tidskrifter i någon större utsträckning, men dock
har jag bland annat varit redaktör och huvudskribent för VINNOVA-nytt
under ett och ett halvt år. VINNOVA är en statlig myndighet - Verket
för innovationssystem, vars huvudområde är just forskning och
utveckling inom innovationssystem.

Med din logik så skulle länder som Luxemburg, Island (och varför inte
Vatikanstaten?) alltså ligga i topp inom patent - och det gör det
verkligen inte. (sedan överdrev jag något för den dramatiska effektens
skull, ber om ursäkt för det, USA ligger inte långt ned, men absolut
inte i toppen):
http://www.ekonomifakta.se/sv/Fakta/Utbildning-och-forskning/Patent---internationell-jamforelse/Patent---internationell-jamforelse/
(Ekonomifakta drivs av Svenskt Näringsliv, uppgifterna de redovisar
kommer från OECD)

Här gäller det alltså patent sökta i Europa, Japan och USA - det rör
sig alltså inte om inhemska patent, utan internationella.

Federal Reserv trycker inte pengar, pengar i sig har dessutom inget
värde. Det är statsobligationerna som de köps och säljs för som i sig
styr värdet på dem. Federal Reserv reglerar mängden av dollar på den
amerikanska marknaden genom att de köper och säljer amerikanska
statsobligationer. Federal Reserv är privatägt. Om Den amerikanska
regeringen genom Federal Reserv lätt skulle kunna lösa sina
utlandsskulder så kan du räkna med att det skulle vara gjort för länge
sedan.

Det är inte politisk forskning som visat att jämlika samhällen
presterar bättre - det är en sammanställning av alla de olika källor
offentliga källor som finns som har visat på det resultatet. Motsatsen
har än så länge inte bevisats.

Det stod i ledaren att trilogin UTGÅR från en stenhård
historiematerialism, det är inte samma sak som att det är så i slutet
- man kan utgå från en plats och hamna på en annan. Oavsett gör det
inte ledaren i sig till marxistisk, eller hur?

Inte för att skattetryck egentligen har med det här totala OT
diskussionen att göra men om  Åsa Hansson skulle haft rätt skulle
Sverige haft en mindre tillväxt än Sverige de senaste 20-30 åren. Och
det har ju inte Sverige haft (Källa: International Comparisons of GDP
per capita and per employed person. 17 countries, 1960-2008. U.S
Departement of Labor Statistics. 28 juli  2009). End of discussion?

/mikke

2011/9/13 Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>:

> From: mikkeschiren@xxxxxxxxx
> Subtil passning. Men jag tycker att anknytningen till Asimov ändå var
> intressant. Det är kanske första gången Sveriges mig veterligt största
> tidning tar upp den Gode Doktorn (The Good Doctor är en vanlig beteckning på
> Asimov, han hade en PhD; han var faktiskt också "associate professor") i en
> ledare.
> Intressant att du tydligen läser Le Monde, alltså kan en del franska. Min
> franska är obefintlig, men det händer mig ibland att jag tar till mig tyska
> [...]

Mikke Schirén
mikkeschiren@xxxxxxxxx
0702024961