Re: M13 fra sidste år

  • From: "Torben Taustrup" <ttau@xxxxxxxxxx>
  • To: <astrolist@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Thu, 22 Apr 2010 18:49:47 +0200

Hej folkens

Jeg kom lige til at tænke på en ting omkring mulig farvning
af himlen. Der er slet ikke nogen som har nævnt det lys, som
vi selv bidrager med, gadelamper osv. Kunne man ikke godt
forestille sig, at især gadelamperne bidrager?
Det er jo almen viden, at man med f.eks. deep sky-filter
netop fjerner nogle frekvenser, som er med til at forringe
kontrasten. Desværre fjerner filtret også nogle af
objekternes farver.
I forbindelse med vores kuppelprojekt brugte vi et par
lysstoflamper. Billeder taget i dette lys havde en underlig
grønlig farve - kameraet havde svært ved at finde en
acceptabel hvidbalance.
Jeg har så efterfølgende forsøgt at rette farverne, men ikke
med et særlig godt resultat. Her er et eksempel - læg mærke
til det grønlige skær på fliserne:

http://tocobs.org/dome/paint2.jpg