Re: M13 fra sidste år

  • From: Jørgen Albertsen <jorgen.albertsen@xxxxxxxxxx>
  • To: <astrolist@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Tue, 20 Apr 2010 22:43:21 +0200

Hej Michael og Astrolist,
Mit første indlæg i denne tråd blev spist af spamfilteret, men her kommer
det igen!

Det er et flot farvebillede af M13 med klare røde og blå stjerner, så skæld
ikke ud over pixelfejl!
De blå "pixels" er ægte M13-stjerner. Det er såkaldte "Horisontal
Branch"-stjerner, som svinger i farve mellem rød og blå pga deres vekslen
mellem 2 typer fusion i deres indre.
.
De synlige røde stjerner i M13 er "almindelige" røde
kæmper, med lysstyrker omkring 100 gange solens, men nogle få af dem lyser
endnu
kraftigere, fordi de er midt i heliumflashfasen. Efter heliumflashet vil
stjernerne en kortere tid veksle mellem at have He-fusion i kernen og
H-fusion i en
skal udenom, hvilket får dem til at svinge i farve mellem rød og blå med
lysstyrker omkring 50 gange solens. Alle de blå stjerner på  billedet og
en pæn andel af de røde er disse "horisontal branch" stjerner.
Langt de fleste stjerner i M13 og andre kuglehobe er derimod helt usynlige
for os amatørastronomer.
Det er hovedseriestjerner med masser der er mindre end solens, og derfor med
lysstyrker
der er svagere end  m=20.
Næsten alle kuglehobe består af gamle stjerner, der blev dannet for 10-12
mia år
siden. Det er samme tidsrum som de sollignende stjerner bruger i
hovedseriefasen inden de blusser op som røde kæmper.
Alle de røde og blå prikker på Michaels billede skyldes altså stjerner med
omtrent samme masse som solen.
I de kommende mia år bliver det gradvis de lidt lettere stjerners tur til at
lyse op.
Til sidst vil kuglehobene tabe glansen som flokke af hvide dværge.
Dem er der allerede myriader af i M13 og andre kuglehobe, men de er helt
udenfor rækkevidde af amatørteleskoper.
venlig hilsen
Jørgen