Re: M13 fra sidste år

  • From: "Mogens Blichfeldt" <mogbli@xxxxxxxxx>
  • To: <astrolist@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Mon, 19 Apr 2010 23:39:09 +0100

Dato:Mandag,19apr2010,23h50mDST,MogensBlichfeldtwrote.
Re: M13 fra sidste år,

Hej Michael, Torben og andre,

Du anfører Michael:
Hvordan vi eventuelt kunne verificere, om teorien er
rigtig ??

Det er vel et rigtigt godt spørgsmål, netop om hvordan . . . .

Vi kan jo desværre ikke vælge et bestemt objekt
til en "årstest", da et sådant objekt jo vil vandre rundt
på himlen i årets løb, så en "årstest" er nok ikke
umiddelbart vejen frem . . . .

Lidt overvejelse:
Jeg vil tro, at fænomenet er kraftigst netop på
det tidspunkt, hvor dit M13-billede blev til.

Her i foråret er det Fuldmåne 28de maj og
26de juni. Ved Fuldmånerne befinder Månen sig
ved deklinationerne  nær -26 grader og -24 grader.
Så her kunne, hvis vejret skikker sig, M13 gen-
fotogreferes ved nogenlunde tilsvarende forhold
som for et år siden, sådan da. Og ind-i-mellem er
det Nymåne den 14de Maj og den 12te Juni, og her
skulle vi så forvente minimum af fænomenet, og
atter kan M13 således igen være objektet. Billederne
skal naturligvis billedbehandles så identisk som muligt,
ganske som du foreslår. Der skulle så forventes
minimum grønfarvning af 17de til 18de magnitude
stjernerne i M13 ved Nymåne og maximum ved
Fuldmåne. Det kunne være en brugbar test . . . .

Kunne du gentage fotograferingerne i nærheden af
disse dage, så burde vi nok kunne slutte os til,
om der er noget om, at det er Månen, der er
årsag til grønfarvningen. Jeg kan bemærke, at
jeg netop har undret mig over, hvorfor mit farve-
kamera ved tilsyneladende samme farveindstilling,
snart udviser en grå, en blålig eller også en grønlig
farvetone. Dit M13-foto ser nu ud til at lede os
frem til årsagen til det.

På den anden side står vi nu med den viden,
ser det ud til, at vi under omstændigheder som korrekt
altså tydeligvis skal acceptere snart en grålig, snart
en blålig og snart en grønlig himmelbaggrund som
den korrekte gengivelse af himlen. Det er således ikke
kameraet, der er årsagen til himmelfarveforskellen,
men naturen selv, og det er jo netop den, som vi
har sat os for at fotografere !!!

Det var en ny viden.

Mange venlige hilsener til alle,

Mogens Blichfeldt