Re: M13 fra sidste år

  • From: Jesper Grønne <fotojesper@xxxxxxxxxxxxx>
  • To: astrolist@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Mon, 19 Apr 2010 20:44:56 +0200

  skrev Mogens Blichfeldt (uddrag)

---------------------------------

Interessante betragtninger.
Mogens - du mener altså, at Jordens overfladefarve reflekteres ud i
atmosfæren af (fuld)-Månens genskin, og (mis-)farver dét lys der
kommer ind fra fjerne objekter.
Tjaa, både måneskin og jordskin er da rimeligt kraftigt, så din teori
lyder umiddelbart rimelig.

Sammenligningen med "det grønne glimt, "green flash" ved solop- og
nedgang kan jeg dog ikke følge.
Som Les Cowleys lysfænomenside viser, så skyldes det grønne glimt et
optisk fænomen i atmosfæren, der er ganske kortvarrigt - et par
sekunder, jeg har selv oplevet det et par gange. Havde kameraet med
denne gang:
http://astrophoto.dk/gallery/displayimage.php?pos=-125

Citat fra http://www.atoptics.co.uk/atoptics/gf2.htm
The classical green flash, a brilliant glint of green almost on the
ocean horizon just as the sun disappears, relies on a mirage to
magnify the usually small differences in refraction between red and
green light. The mirage occurs when there is warm air immediately over
the ocean and the air temperature gradient changes rapidly with
height, i.e. the temperature profile is curved. For the flash to be
visible the warm air layers must be below you.

De svage stjerners farve, set i relation til Månens fase kan vel
afprøves.

Det er en interessant teori, spændende om den kan verificeres.

mvh
Jesper.