[SKRIVA] Re: Vitsen med djur (var: Re: Vitsen med humorn)

  • From: Robin Karlsson <robinkarlsson1@xxxxxxxxx>
  • To: skriva@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Mon, 6 May 2013 19:30:58 +0200

Jag såg ett väldigt intressant program på någon av vetenskapskanalerna om
kommunikation med djur. Där kom det fram att trots att det finns åtminstone en
handfull djur (högre stående, primater och delfiner) som har lärt sig
kommunicera med teckenspråk på ganska avancerad nivå (komplex meningsbyggnad,
etc) så är det ännu aldrig något djur som har ställt en fråga. Man förklarade
detta med att djuren inte har något jag och därmed inte heller kan greppa att
andra kan ha information som dom inte har. Tydligen går vi människor igenom en
liknande fas när vi är småbarn, och man brukar ibland använda ett test som
bygger på detta för att se var i utvecklingen ett visst barn befinner sig.

Minns inte alls var jag såg programmet (är fruktansvärt dålig på att komma ihåg
sånt) men jag kan säkert vaska fram det om någon är intresserad.

/Robin