[SKRIVA] Re: Vitsen med djur (var: Re: Vitsen med humorn)

  • From: Rickard Berghorn <rickard.berghorn@xxxxxxxxx>
  • To: skriva@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Tue, 7 May 2013 02:10:32 +0200

Den 6 maj 2013 21:39 skrev Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>:
>   Vi kan jämföra det med att bygga ett flygplan. Antingen flyger det
> av egen motorkraft, eller så flyger det inte. Antingen har vi
> jagmedvetande, eller så har vi det inte. Ett antal faktorer måste
> till för att medvetandet/planet skall lyfta, under den gränsen är det
> inte ett flygplan, inte ett jagmedvetande. (Den lilla sigmoidgränsen
> kan motsvaras av motorsegelflygplan som nätt och jämt kan lyfta.)

Det är ju det jag säger. Jag-/självmedvetandet uppkommer så snart en
varelse har analys- och tankeförmåga, och alltså förmår att tänka och
analysera sig själv, alltså blir självmedveten. Men ett medvetande
finns redan innan dess. Vad sedan medvetande är i sig och hur det
uppkommer -- det kan ingen svara på, ännu.

>   Jag är ateist, så den gubben går inte. Jag har en rationalistisk syn
> på skillnaden människa och djur (som jag också noga motiverat). Gamla
> religiösa föreställningar handlade mycket om åsikter om "själ" o dyl.

Du har blivit offer för en väl inkörd tanketradition med religiösa
rötter, även om du inte varit medveten om rötterna eller är religiös
själv. En av de första "moderna" ateistiska filosoferna Julien Offray
De La Mettrie riktade in sig på uppfattningen att djur är omedvetna
"automater" till skillnad från människan, när han skrev den ateistiska
klassikern "Maskinen människan".

> Ps. Vore intressant att höra sin etiskt moriverade åsikt! Får man döda
> och äta djur,  och varför i så fall?

Min etik: Vi måste ofta av naturnödvändighet vara en smula cyniska i
etiska frågor. Vi lever inte i den bästa av världar, och ända in i
modern tid hade människor inget annat val än att äta djur för att vara
säkra på att få i sig all den näring man behövde, och det var i sig en
mycket god ursäkt för att göra det (även om det inte på något sätt
ursäktar onödig grymhet mot djur). Nu är det inte längre riktigt på
det sättet, eftersom en vegan kan gå till ett välförsett snabbköp och
få i sig alla näringsämnen ändå. Jag ser inte några som helst etiska
problem med att föda upp djur för att få ägg, mjölk, ull etc, så länge
djuren bara behandlas väl. Inte heller att föda upp fiskar eller
fåglar som föda, eftersom deras medvetanden måste vara mycket
begränsat jämfört med däggdjurs; och i alla händelser har de
förmodligen haft en bättre och kanske till och med längre liv än om de
vuxit upp i den fria naturen.

Jag tvekar delvis när det gäller att föda upp däggdjur som kor och
grisar bara för att äta dem. De har ett medvetande som är mycket mer
likt vårat än fiskars och fåglars, men så länge vi behandlar dem väl
innan slakten kan kan använda samma invändning: de har haft ett bättre
liv än de annars skulle ha, i fritt tillstånd. De har kravlöst fått
foder och mediciner och hjälp med förlossningar, och en god bonde ser
också till att de inte skadar varandra. Och i alla händelser är det
mycket möjligt att vi lever i en brytningstid, där man snart kan odla
kött i fabriker och därmed kommer förbi det etiska problemet, om det
nu alls finns något.