[SKRIVA] Re: Vitsen med djur (var: Re: Vitsen med humorn)

  • From: Rickard Berghorn <rickard.berghorn@xxxxxxxxx>
  • To: skriva@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Tue, 7 May 2013 12:31:47 +0200

Den 7 maj 2013 04:38 skrev Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>:
>   Det är jag inte alls.  De särskilda egenskaperna hos ett medvetnade
> av människans typ (för enkelthets skull kallat jagmedvetande) är en av
> de mest omdiskuterade ämnena i filosofin, med t ex Descartes som
> en ledstjärna. Min inställning (som inte är allena!) är att i den mån man
> talar om "medvetande" för djur i någon mening som skulle närma sig
> jagmedvetande, gör man bäst i att upphöra använda det i
> sammanhanget förledande begreppet.

Jag börjar bli trött på denna diskussion, där du utnämner dig själv
till expert på ett ämne som du egentligen har mycket svajiga kunskaper
om. Man talar inte ens konventionellt om "jagmedvetande", utan det ord
som används i fack- och referenslitteratur är "självmedvetande". Och
att tillskriva djur ett medvetande är inte i vår moderna tid en
kontroversiell uppfattning, utan snarare en generell uppfattning bland
forskare och vetenskapsmän.

Förra året publicerades "The Cambridge Declaration on Consciousness"
(http://fcmconference.org/img/CambridgeDeclarationOnConsciousness.pdf)
där en grupp internationella namnkunniga forskare förklarade att också
djur har medvetande. Reaktionerna på detta från vetenskapligt håll var
snarare löje -- inte för att det skulle vara löjligt att påstå att
djur är medvetna varelser, utan eftersom det är en självklarhet...

Psychology Today skrev: "My colleague Michael Mountain published a
summary of a recent meeting held in Cambridge, England at which
'Science leaders have reached a critical consensus: Humans are not the
only conscious beings; other animals, specifically mammals and birds,
are indeed conscious, too.' At this gathering, called The Francis
Crick Memorial Conference, a number of scientists presented evidence
that led to this self-obvious conclusion. It's difficult to believe
that those who have shared their homes with companion animals didn't
already know this. And, of course, many renowned and award-winning
field researchers had reached the same conclusion years ago. [--]
Michael Mountain was as incredulous as I and many others about
something we already knew."
(http://www.psychologytoday.com/blog/animal-emotions/201208/scientists-finally-conclude-nonhuman-animals-are-conscious-beings)

Jag har inte mer att tillägga, jag sitter i en säker båt och jag är
inte intresserad av att slösa tid och krafter på en onödig diskussion,
som bara utvecklats till en sedvanlig ahrvidsk argumentationstävling.
Som jag påpekat en gång tidigare: Det blir roligare och mer kreativt
om du diskuterar *med* människor, inte bara *emot* dem.