[SKRIVA] Re: Vitsen med djur (var: Re: Vitsen med humorn)

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Tue, 7 May 2013 18:04:30 +0200

From: 70264andersson@xxxxxxxxx
> Hur kan majoriteten veta något om det egentligen? Kan de läsa djurs tankar,
> kan de förstå hur ett djur upplever världen, hur djurets
> annorlunda hjärna fungerar, eller hur djurets sinnen fungerar?
  Man kan vara hyggligt säker på saken genom tester och fysiologiska rön och
undersökningar. Det är inget märkligt att undersöka hårdvaran och beteenden.
> Eller menar du att man ska gå efter vad folk tror
  Nej, men man kan gå på alla de möjliga undersökningar som kan göras.

> Eller så har de helt rätt. Det är svårt att veta något säkert om det eftersom
> vetenskapen
> ännu inte lyckats förklara vad medvetandet egentligen är för något.
  Vi vet ju att jagmedvetande finns. Att det ännu inte kan förklaras i detalj
(visst hum har dock hjärnforskare) ändrar inte att jagmedvetande är ett fenomen
som finns.
  Djurrättsaktivister o dylika riskerar tyvärr att orsaka mänskligheten skada,
baserat på ett mycket tvivelaktigt etiskt resonemang. De deklarerar
skyddsvärden för saker där allt talar för att det inte finns några
skyddsvärden. Alternativt kan man se det så att det på sin höjd finns ett
mycket lågt skyddsvärde, och det är inte heller rätt att försöka skriva upp vad
som etiskt sett är mycket svaga värden.

>Jag vill bara poängtera att det även är en spridd uppfattning att inte heller
>vi
>har något medvetande i egentlig mening. Teorin bakom det är att medvetandet
>i själva verket är en illusion.
  Sådana ideer togs förvisso upp när jag läste medvetandets filosofi. Jag
skulle vilja kontra med Like A Duck-argumentet. Vi vet att det finns någonting
i oss alla (redan Descartes förklarade: Jag tänker, alltså är jag) och if it
quacks like jagmedvetande, swims like jagmedvetande, walks like jagmedvetande
är det jagmedvetande.
  En illusion är något som inte finns. Men vi vet alla att det finns
jagmedvetande i oss.

>Bl a att det inte tycks finnas något medvetandecentrum i hjärnan
  Såvitt jag vet finns det. Hjärnforskare menar att det är i de frontala
pannloberna jagmedvetandet och i utökad mening personligheten finns.

  Det där har inte direkt med saken att göra. Det är välkänt sedan länge att
hjärnan har olika funktionssätt. Rutinsaker läggs i ett sorts programminne så
att de kan utföras utan att man behöver tänka på dem.

processer hela tiden. Men det finns i så fall ingen del av de processerna som
kan kallas medvetna eller icke medvetna...<<
  Hjärnan är väldigt bra på parallellprocessande. Men det hindrar inte att det
finns ett jagmedvetande.

  Det är ingen motsägelse i det. Hjärnan är en klump intrikat materia, men det
hindrar inte att ett jagmedvetande finns däri. Jag är inte mycket för
metafysiska idéer om själar, andar eller för den delen om ett jagmedvetande som
något okroppsligt.

ahrvid@xxxxxxxxxxx / Be an @SFJournalen Twitter Follower
for all the latest news in short form! / Gå med i SKRIVA - för
författande, sf, fantasy, kultur (skriva-request@xxxxxxxxxxxxx, subj:
subscribe) info www.skriva.bravewriting.com / Om Ahrvids novellsamling Mord på
månen: www.zenzat.se/zzfaktasi.html C Fuglesang: "stor förnöjelse...jättebra
historier i mycket sannolik framtidsmiljö"! Nu som ljudbok:
http://elib.se/ebook_detail.asp?id_type=ISBN&id‘86081462 /
 Läs även AE i nya Vildsint Skymningslandet, årets mest spännande
antologi - finns bl a på SF-Bokhandeln! - och nya E-antologin
Skottdagen, http://www.elib.se/ebook_detail.asp?id_type=ISBN&id‘86081454 /