[SKRIVA] Re: Vitsen med djur (var: Re: Vitsen med humorn)

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Mon, 6 May 2013 20:26:45 +0200

Rickard:
> Djur har känslor och upplevelser
  Inte i mänskligt eller nära-mänsklig mening,
> (vilket är detsamma som att ha ett
> medvetande) men inte någon nämnvärd tanke- och analysförmåga (vilket
> skapar ett självmedvetande).
  Det är jagmedvetandet som är etiskt intressant. Att blott kunna registrera

> Djur har känslor och upplevelser (vilket är detsamma som att ha ett
> medvetande)
  Djur har registreringar av div indata. Det är inte detsamma som att ha
jagmedvetande.

> men inte någon nämnvärd tanke- och analysförmåga (vilket
> skapar ett självmedvetande).
  Det verkar som om du gör en konstlad skillnad mellan "medvetande" och
"jagmedvetande". Jag menar att den skillnaden är etiskt ointressant. Du tycks
inte i ditt (enbart) medvetande-begrepp kräva korttidsminnes, upplevelse av sig
själv som en entitet, logiskt tänkande etc - och då blir begreppet meningslöst.
Det som är etiskt intressant är jagmedvetandet, vilket saknas i det anförda
lösliga "medvetande".

> Så länge vi inte vet ett smack om hur ett däggdjur som en hund eller
> häst upplever sin värld och sina känslor
  Det vet vi, via fysiologiska undersökningar och tester.

> vi > tänker och analyserar inte varenda sekund under vårt vakna liv
  En del hävdar att det gör vi faktiskt! Vi analyserar t o m under vår sovande
tid.
  Jag tycker att den som hävdar mer omfattande tankeförmåga hos djur bör
försöka förklara varför deras centrala pannlob ligger på så där 1/20 av
människans och varför inga tester uppvisar att djur har egenskaper ens nära
människans.

www.zenzat.se/zzfaktasi.html C Fuglesang: "stor förnöjelse...jättebra historier
i mycket sannolik framtidsmiljö"! Nu som ljudbok:
Vildsint Skymningslandet, årets mest spännande antologi - finns bl a på
SF-Bokhandeln! - och nya E-antologin Skottdagen,
http://www.elib.se/ebook_detail.asp?id_type=ISBN&id‘86081454 / YXSKAFTBUD, GE
VÅR WCZONMÖ IQ-HJÄLP! (DN NoN 00.02.07)