[SKRIVA] SV: Greider garderobs-fan

  • From: Patrik Centerwall <centerwall@xxxxxxxx>
  • To: skriva@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Tue, 30 Aug 2011 10:29:57 +0100 (BST)

--- Den mån 2011-08-29 skrev Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>:

>   Star Trek hävdar Greider vara mot kapitalism. Man
> faktum är att Roddenberrys universum har kapital: energi
> och information. Man handlar med replikatorenheter, vilket
> är att handla med energi och information. (Replikatorer
> behöver information och använder energi för att
> framställa saker.) TV-seriens möjliga "anti-imperialism"
> är en fasad.

Fast nu glömmer du ju vad Picard säger i First Contact:

"The acquisition of wealth is no longer the driving force in our lives. We work
to better ourselves, and the rest of humanity."

Men visst, det politiska systemet i Star Trek är inte så enkelt som man vid
första ögonkastet kan tro. Vilket om inte annat märks av att jag har hört både
kommunister och nyliberaler hylla Gene Roddenberrys framtidsvision.

>   Däremot kan man inte förneka att Star Trek bröt
> ny mark på *andra* sätt. Uhurua fick bli svart, kvinnlig
> bryggofficer redan på 60-talet (unheard of!)

Jag tror att många i dag - särskilt i Sverige - inte förstår hur stort det
faktiskt var.

Nichelle Nichols som spelade Uhurua funderade efter första säsongen på att
hoppa av serien eftersom hon tyckte att hennes roll var alltför tråkig. Detta
nådde ingen mindre än Martin Luther King som ringde upp henne och övertalade
henne att vara kvar eftersom hon var en så viktig förebild.

Och Whoopi Goldberg lär ju ha ropat "Momma! There's a black lady on TV and she
ain't no maid!" när hon såg Star Trek som liten.

Behöver jag nämna att den första kyssen mellan en vit man och en svart kvinna
på amerikansk TV var när Kirk kysste Uhurua?

LL&P

Patrik C.