[SKRIVA] Re: SV: Greider garderobs-fan

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Wed, 31 Aug 2011 05:35:43 +0200

From: alexander.stamou@xxxxxxxxx
> Nej, jag förstår det. Men ganska ofta är det som om man bara tänkt sig
> att vissa områden skulle ha fortsatt utvecklas, medan andra stått helt
> stilla. Där en vanlig läsare/tittare lätt kan se att teknologin eller
> samhällsskicket är anakronistiskt (i bemärkelsen att delarna inte
> passar ihop till en trovärdig helhet). Star Trek är ett ypperligt
> exempel, både TOS och senare versioner.
  Möjligt, men som sagt är sf dåligt på att prognosticera. Men s k futurologi
(framtidsforskning, som anser sig vara seriös forskning) är OCKSÅ dåligt på att
prognosticera - faktiskt sällan bättre än sf-författare, hur seriöst och
forskande futurologi än är. Bland futurologins jättetabbar bl a:
  * Man missade framväxten av mikrodatorer och distribuerade system. Alla
framtidsprognoser innan mikrodatorer osv verkligen dök upp handlade om
*centraldatorsystem*.
  * Fram till att Sovjetunionen praktiskt taget redan kollapsat utgick alla
futorologer från att Sovjet, ja det skulle vara kvar...
  * Rom-klubben som fick för sig att det under 1990-talet skulle bli enorm
råvarubrist och massvält.
  Både författare och forskare kan nog ursäktas för att de inte kan pricka
rätt. Men skillnaden är att framtidsforskarna gör anspråk på att säga något om
hur det verkligen blir, medan författare mer ger scenarier, tankelekar.
  F ö tror jag att teknik och vetenskap kommer att utvecklas mycket snabbare än
de flesta anar, medan människor och samhälle kommer att utvecklas *långsammare*
än de flesta tror. En viss anakronism kan vara naturlig.

> Karl Gerhard är svår att argumentera emot! Men jag är inte så säker på
> att framtida människor (alltså om hundratals, kanske tusentals år)
> kommer att vara så fästa vid de traditionella, fysiska könen som vi är
> idag. Vi kanske inte ens skulle känna igen dem som människor, vare sig
> fysiskt eller mentalt.
  Utan de existerande könen ingen sex och det skulle nog folk sakna. Människor
är som de är genom evolutionen och det lär inte vara så lätt att kasta av sig
det.

> Utan att låta alltför misantropisk vill jag
> fråga: Vad är det som är så bra med dagens biologiska människa att det
> inte kan förändras till något mycket bättre? Och den transformerande
> teknologin kommer (förmodligen) att finnas -- vi börjar redan se den
> komma krypande.
  Bra eller bra. Människan är som hon är, och det ligger till betydande del
inbyggt i oss. Jag tror att de flesta inte vill att människan skall vara något
annat. Genmodifiering osv finns redan, men jag tror/hoppas att den kommer att
användas "defensivt", t ex ta bort sådant som är skadligt (t ex genetiska
sjukdomar). Troligen får vi etiska normer och tillhörande lagar som förbjuder
forskare att skapa människor med tre armar och fyra ögon - den forskaren grips
nog av polisen och påförs stränga straff!
  Människan *vill* nog vara ungefär som hon är. Om det är "bra" eller ej har
inte med saken att göra. Det tål också att tänka på att vårt samhälle och allt
som finns i det genom årtusendens lopp utvecklats till att passa människan
ungefär såsom hon är nu. En människa med fyra ögon kommer inte att hitta
glasögon som passar. Samhällets umgängesnormer, lagar osv är anpassade för
människor med ungefär de mentala egenskaper som hon bär nu. Ändras för mycket i
människans form och funktioner kommer homo sapiens inte längre att passa i den
miljö hon byggt åt sig.

> Men samtidigt var det väl mycket som spelades in i svartvitt ända in
> på 60-talet? Varför gjorde man det med vissa produktioner och inte med
> andra?
  Det kan, spekulerar jag, handla om en bedömning av series framtida
möjligheter. Om man tror att det man spelar in är en dagslända och inte går i
repris om tio år - ja då kan man spela in i svart-vitt. Det kan också vara en
kostnadsfråga, i alla fall marginellt. Färgfilm är dyrare i inköp och
framkallning än s/v (men för en hel produktion med alla anställda, kulisser och
allt som kostar är nog skillnaden i filmkostnaden inte helt avgörande).

(skriva-request@xxxxxxxxxxxxx, subj: subscribe) / Om Ahrvids novellsamling Mord
på månen: http://www.zenzat.se/zzfaktasi.html C Fuglesang: "stor
förnöjelse...jättebra historier i mycket sannolik framtidsmiljö"! / YXSKAFTBUD,
GE VÅR WCZONMÖ IQ-HJÄLP! (DN NoN 00.02.07)