[SKRIVA] Re: SV: Greider garderobs-fan

  • From: Alexander Stamou <alexander.stamou@xxxxxxxxx>
  • To: skriva@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Wed, 31 Aug 2011 19:31:02 +0200

Den 31 augusti 2011 18:35 skrev Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>:
>  From: alexander.stamou@xxxxxxxxx
>   Konsekvenser av handlingar hör till området samhälle och människa, som iaf
> jag menar ändras *långsammare* än många tror. Därför bör det vara möjligt att
> ha ett gott hum om konsekvenser på i alla fall mellanlång sikt.

Vad har du för belägg för det? Man kan se kortsiktiga konsekvenser
ganska lätt, men långsiktiga...? Det är ju som att förutspå vädret.
Betänk fjärilseffekten.

>  Det som säger det är att människan med all sannolikhet *vill* ha det så.
> Människan vill inte förändras för mycket.

Vad baserar du den sannolikhetskalkylen på? Och vad betyder det att
förändras "för mycket"?

>  Mänsklig nyfikenheten gäller upptäckande av omvärlden, inte i att
> experimentera med att > ändra jaget.

Inte alls. Vi förändrar jaget hela tiden, fast vi kallar det
"utveckling", "självhjälp", "anpassning" etc. Kroppsmodifikation har
också börjat bli stort, främst bland kvinnor men det håller nog på att
jämnas ut. Större "samhällsexperiment" (diverse kommunistiska stater t
ex) har också försökts, med blandat resultat. Den naturliga
variationen gör förstås att vissa av oss är mer äventyrliga än andra,
men den långsiktiga mänskliga tendensen är nog ändå att förändras när
kulturen gör det. Inte smärtfritt, emellertid. Och inom vissa gränser,
naturligtvis. Men skillnaden är ju att de gränserna kommer att
förflyttas radikalt i framtiden. Då blir det svårt att säga vad folk
egentligen kommer att vilja ha. Alla kommer naturligtvis inte att
vilja ha samma saker, jag säger inte att alla kommer att byta kön på
daglig basis eller något lika radikalt, men jag kan definitivt säga
att om det vore riskfritt och enkelt skulle jag inte tveka en sekund.
Jag är ganska säker på att det är många andra som också skulle vilja
prova att tillhöra det andra könet. (En positiv bieffekt av detta
skulle kanske bli att könen får större förståelse för varandra.) Det
betyder inte att jag är osäker i min könsidentitet, kanske jag borde
tillägga. Den har jag aldrig tvivlat en sekund på. :)

>  Det tror inte jag. Det ligger i människan en djup självbevarelsedrift, och
> till det hör att bevara jaget ungefär som det är. (Ändrar man et fö mycket är
> detinte längre ens jag, ens själv, och det går emot självbevarelsedriften.)
> Jag upprepar: att ändra runt för mycket med det egna, självet, jaget, går
> emot självbevarelsedriften.

Man kan förändras väldigt mycket och fortfarande vara "sig själv", vad
det nu egentligen innebär. Upplevelsen av kontinuitet är det centrala,
och den är vi bra på att skapa, trots att vi faktiskt inte är samma
person som vi var för ett år sedan eller en dag sedan eller ens en
sekund sedan. (Jo, de drag vi kallar personlighet är relativt stabila,
och det hjälper nog, men om det finns en gräns och var den gränsen går
är något man kan diskutera, tror jag.) Dessutom pratar vi nu inte (i
alla fall inte jag) om djupgående ögonblickliga mentala förändringar
hos individer som alltför mycket vant sig vid att "vara" på ett visst
sätt.

/A