[SKRIVA] Re: SV: Greider garderobs-fan

  • From: Alexander Stamou <alexander.stamou@xxxxxxxxx>
  • To: skriva@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Wed, 31 Aug 2011 15:30:48 +0200

Den 31 augusti 2011 05:35 skrev Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>:

> From: alexander.stamou@xxxxxxxxx
>  Möjligt, men som sagt är sf dåligt på att prognosticera. Men s k futurologi
> (framtidsforskning, som anser sig vara seriös forskning) är OCKSÅ dåligt på
> att prognosticera - faktiskt sällan bättre än sf-författare, hur seriöst och
> forskande futurologi än

Ja, framtiden är svår att förutspå, det kan vi nog enas om. Vilket
också är en anledning till att t ex moral och etik är ganska svajiga
områden, eftersom våra handlingars långsiktiga konsekvenser är
omöjliga att förutspå.

En anledning till att framtiden liknar författares och andra artisters
förutsägelser kan ju för övrigt vara att de inspirerar forskare,
utvecklare, designers m m. Det är ju inte bara konsten som imiterar
livet, utan ofta tvärtom också.

>  Utan de existerande könen ingen sex och det skulle nog folk sakna. Människor
> är som de är genom evolutionen och det lär inte vara så lätt att kasta av sig
> det.

Äsch. Ha lite fantasi. Det finns inget som säger att vi måste ha kvar
samma kön, eller ens ha stabila kön -- i framtiden kanske man kan byta
hur ofta man vill. Det kan finnas fler än två, eller de kan helt
saknas utan att sexuell njutning försvinner. Det finns inget som säger
att vi måste ha kvar våra fysiska begränsningar i all framtid. Eller
ens våra fysiska kroppar.

>  Bra eller bra. Människan är som hon är, och det ligger till betydande del
> inbyggt i oss.

Det ligger knappast inbyggt i oss att *inte* förändras. Jo, det finns
förvisso en del konservatism inbyggt i det mänskliga psyket, men också
tillräckligt med nyfikenhet för att utforska och nyttja nya
möjligheter när de uppstår. Särskilt bland nya generationer. Det lär
komma en tid då "vuxenvärlden" får moralpanik över att ungdomarna
byter kön varje vecka, eller något lika "vansinnigt".

>Jag tror att de flesta inte vill att människan skall vara något annat.

Jag tror det är en vanesak. Vi har bara börjat skrapa på ytan och de
flesta är inte vana vid att människan _kan_ vara något annat. Än.

/A