[SKRIVA] RE: [SKRIVA] Mord på månen

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Tue, 30 Aug 2011 13:20:37 +0200

From: pebbles@xxxxxxxxx
> Jag fick googla två saker, det ena var ordet potemkinjobb. Jag är osäker på
> vad det betyder, hittade en länk till ett myteri på ett skepp under
> revolutionen i Ryssland 1905. Ahrvid - hjälp utveckla?
  Minns inte samanhanget, men troligen åsyftas potemkinkuliss, dvs att skapa en
falsk fasad (efter en rysk guvernör som vid en inspektion av tsaren gjorde så).

> Det andra var Faradays bur, men där hittade jag betydelsen och jag har något
> grumligt minne om att vi läste om det i fysiken i skolan (för över 20 år
> sedan).
  En Faradays bur handlar om en metallomsluten sak som elektriska laddningar
inte kan ta sig igenom, utan de följer metallen på utsidan.

> På några håll får jag lära mig nya saker och det där med
> att man vid brott i framtiden sprider ut flera tusens människors DNA på
> varje brottsplats för att förvilla polisen är helt nytt för mig. Hur kom du
> på det Ahrvid? Det är supersmart!
  Det är redan idag problem med oavsiktlig DNA-kontaminering på brottsplatser.
Hur mycket värre blir det inte då med AVSIKTLIG dito...

> Jag blev lite besviken över att folket på månen inte bodde i glaskupoler som
> jag inbillat mig utan under jord. Är det verkligen så att glaset inte skulle
> vara genomskinligt särskilt länge? Det där med algte/algkaffe och algmat
> överhuvudtaget verkar inte så lockande, men det kanske funkar?
  Genmodifierade grödor finns redan idag, i viss utsträckning.
  Glaskupoler är inte aktuella för månkolonier. Av två skäl:
  1) Man behöver skydda sig mot kosmisk strålning, och då är underjordiska
bosättningar bättre (ett tillräckligt tjockt marklager kan skydda mot
strålning).
  2) Man menar att glaskupoler mycket riktigt blir grumliga efter ett tag.
UV-strålning påverkar t ex plast, och kupolen skulle träffas av miljoner
mikrometeoriter.
  Tack för kommentarer!

(skriva-request@xxxxxxxxxxxxx, subj: subscribe) / Om Ahrvids novellsamling Mord
på månen: http://www.zenzat.se/zzfaktasi.html C Fuglesang: "stor
förnöjelse...jättebra historier i mycket sannolik framtidsmiljö"! / YXSKAFTBUD,
GE VÅR WCZONMÖ IQ-HJÄLP! (DN NoN 00.02.07)