[SKRIVA] Mord på månen

  • From: "Pebbles Karlsson Ambrose" <pebbles@xxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Tue, 30 Aug 2011 08:26:22 +0200

Nu har jag äntligen läst Ahrvids bok Mord på månen. Det är en novellsamling
om polisen Peter Dustin, men jag antar att alla här på listan har läst den?
:-) Det kanske finns någon nytillkommen på listan som inte heller hunnit
läsa?
Jag fick googla två saker, det ena var ordet potemkinjobb. Jag är osäker på
vad det betyder, hittade en länk till ett myteri på ett skepp under
revolutionen i Ryssland 1905. Ahrvid - hjälp utveckla?
Det andra var Faradays bur, men där hittade jag betydelsen och jag har något
grumligt minne om att vi läste om det i fysiken i skolan (för över 20 år
sedan).
Jag gillade alla novellerna, i den första var jag mördaren på spåren, men de
andra hade jag inte lösningen förrän jag läste den. De är lite småputtriga,
med nästan lite Agata Christie-stämning här och där, med bland annat en
trogen assistent. På några håll får jag lära mig nya saker och det där med
att man vid brott i framtiden sprider ut flera tusens människors DNA på
varje brottsplats för att förvilla polisen är helt nytt för mig. Hur kom du
på det Ahrvid? Det är supersmart!
Jag blev lite besviken över att folket på månen inte bodde i glaskupoler som
jag inbillat mig utan under jord. Är det verkligen så att glaset inte skulle
vara genomskinligt särskilt länge? Det där med algte/algkaffe och algmat
överhuvudtaget verkar inte så lockande, men det kanske funkar?

Pebbles