[SKRIVA] Re: Medias hyckleri

  • From: pia lindestrand <pialindestrand@xxxxxxxxxxx>
  • To: skriva lista <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Mon, 12 Aug 2013 09:13:08 +0000

Det har skrivits artiklar om dåliga vårdgivare MÅNGA GÅNGER t ex skandalerna
med privata vårdföretag-ja, det passar förståss inte för det måste ju vara
"rödgrön" propaganda eftersom det handlade om att privata bolag drog in vinster
på att ge sämre vård.Det har funnits sk whistleblowers som slagit larm om att
deras arbetskamrater "fikat för mycket" s a s och inte sett till sina
vårdtagare.Som alla vet men inte låtsas om att de vet tydligen, sitter inte
journalister och hittar på hej vilt utan de förmedlar nyheter som a) de själva
vet har hänt -någon blir överkörd utanför redaktionsfönstret t ex. b) någon,
som den där whistleblowern, vänder sig till media och tipsar om en nyhet, som
journalisten lägger tid på att i möjligaste mån verifiera. Har detta verkligen
hänt? Exempel man kommer till en tidningsredaktion och säger att hans gode man
inte gett honom pengar som han ska. Blir detta genast tryckt? Nej, journalisten
tar kontakt med den gode mannen och även flera andra personer och får veta att
mannen som påstått sig inte ha fått pengar när han skulle, lider av
vanföreställningar. Det blev inget skrivet i tidningen men journalisten lade
ner ett par timmars arbete.Ni har sysslat med journalistik själva och borde
veta att det är så det går till.Om SVT lägger ut "en bombmatta" (?) av
"kampanjjournalistik" för att enligt dig propagera för skattehöjningar beror
det på att det finns en livaktig lobbyverksamhet som kommer med en hel sk
bombmatta av nyhetstips om dålig vård t ex.Ska SVT vägra att göra inslag om
något som bevisligen faktiskt hänt att t ex någon individ felbehandlats
beroende på att läkaren haft ett 24-timmarspass och varit såsig i huvudet? I
Malmö vägrade man ta in vikarier nu i somras på sjukhusen och försökte kalla in
ordinarie personal från deras semester. För att spara pengar. Kunde höjda
skatter förhindrat detta? Kunde kanske omfördelning av skattepengar förhindrat
detta? Skulle skånetidningarna struntat i att skriva om att vårdpersonal inte
fick ta ut sin lagstadgade semester för att landstinget ville spara in pengar
genom att inte tillsätta vikarier?