[SKRIVA] Medias hyckleri

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Sat, 10 Aug 2013 02:03:17 +0200

Jag vet inte om det finns något tydligare exempel på medias hyckleri. Wiehe och
Reinfeldt. Två intrång i upphovsrätt, men där två HELT OLIKA förhållningssätt
bägge SAMTIDIGT anses försvarliga...  Det som förenar fallen är att det handlar
om angrepp från den sida av vägen engelska bilar kör på (låt oss kalla det
V-hållet då det handlar om vägar).  Det är FEL att sidsteppa upphovsrätt om den
förfördelade kommer från V-hållet (Wiehe). Samtidigt är det RÄTT att sidsteppa
upphovsrätt om den förfördelade kör på samma sida av vägen som i Sverige (inte
V-hållet).  Mikael Wiehe kan lugnt sägas vara betydligt mer åt V-hållet än Anna
Lindh. Man får inte framföra en av hans sånger på en minnesstund för den
mördade utrikesministern för det kränker hans upphovsrätt.  Teater Alma har
gjort en pjäs av en 20 år gammal bok av statsminister Fredrik Reinfeldt, Det
sovande folket. I flera intervjuer i stats-TV framgår att pjäsen satts upp som
angrepp från V-hållet. Regissören har nöjt förklarat att man varit noga med att
citera så mycket och så ordagrant som möjligt. Statsministern har veterligt
inte givit tillstånd till detta missbruk av hans material.
Ergo:  Det är inte OK att bryta mot upphovsrätt om kritik kommer från V-hållet.
Samtidigt är det helt OK att bryta mot upphovsrätt om det ÄR kritik från
V-hållet.  Jag har inte sett någon i media höja på ögonbrynen åt detta
hyckleri: vi skall respektera Wiehes upphovsrätt men inte Reinfeldts.  Själv
har jag en mer liberal inställning till upphovsrätt (det är hyckleriet i medias
helt oförenliga bedömningar jag är emot!) så jag kan ju tipsa om en länk till
Reinfeldts bok:
http://www.radda-sverige.nu/wp-content/uploads/2011/10/fredrikreinfeldt-detsovandefolket-100118071845-phpapp02.pdf
  Boken är till hälften en sorts dystopi, som varnar för att svenska folket
blivit alltför fårskockslika efter alltför långt S-styre och inbillar sig att
ekonomiska resurser skapas av den allomfattande staten. Däri finns kanske vissa
korn av relevans. Kanske en hel sandhög sanning.
www.skriva.bravewriting.com - delta i vår novelltävling! / Om Ahrvids
novellsamling Mord på månen: www.zenzat.se/zzfaktasi.html C Fuglesang: "stor
förnöjelse...jättebra historier i mycket sannolik framtidsmiljö"! Nu som
ljudbok: http://elib.se/ebook_detail.asp?id_type=ISBN&id=9186081462 / Läs även
AE i nya E-antologin Sista resan, http://www.welaforlag.se/ebok.htm#sistaresan
/ YXSKAFTBUD, GE VÅR WCZONMÖ IQ-HJÄLP! (DN NoN 00.02.07)