[SKRIVA] Re: Medias hyckleri

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Thu, 15 Aug 2013 17:49:35 +0200

Pia:

> Detta visar "empirin".  Det visar empirin. Jag gav flera exempel.

> Jag ser ingen empiri, jag ser en TOLKNING av texter
  Högst rimliga tolkningar. Den totala mängden av vad tidningarna skriver visar
dessutom en tydlig tendens. Och Gbg univ har i nyliga undersökningar visat vad
tendensen beror på (i form av politisk hemvist för 70-80% av journalisterna).

> Bara vänsterjournalister skulle skriva om oegenheter på privata
> vårdinrättningar
  Bara v-journalister skulle BARA skriva om och om igen (vilket är vad de gör)
om felgrepp på "privat" (dvs under offentligt entreprenörskap) vård.

> 1. Alla "vänsterinriktade" partier och ideologiyttringar från
> mittenblockstörstande sossar
> som fiskar röster från

> tjänstemän och egna företagare till yttersta extremrevolutionärer.  Svårt att
> svara på, då meningen i avsaknad av predikat inte utgör en tes, inget
> påstående.

  Men jag anar att den inkompletta meningen avser att påstå att det inte skulle
finnas intressegemenskap mellan mitten-sossar och extrema kommunister. Jag tror
tvärtom att sådan intressegemenskap finns. Det handlar om synen på människan
(underordnad ett kollektivt högre eller fri för sig själv?) och synen på
politiken (politisk toppstyrning och plantänk eller människan får bestämma
själv i största möjliga grad?). Enda skillnaden är att sossen är aningen mindre
fanatisk om det, men det är samma strävan.

> 2. Miljörörelser som (lägg märke till namnet!!)
  Jag ser inget namn att lägga märke till.

> Media skulle inte kunna lägga ut "bombmattor" av artiklar osv om diverse
> "klimathot" mm
  Men det gör de ju.

> det inte funnits en livaktig samling som kommer med "nyheter" om detta.
> Exempelvis forskningsrapporter.

  Dessa s k "forsknings"-rapporter är ensidigt, förvrängt strunt. jag orkar
inte ta upp allt som visar att det s k IPCCs rapporter kört helt fel, eller de
Climategate-läckor som givit detaljer om hur "forskarna" avsiktligt förvrängt
sin "forskning". De klumpiga atormodellerna har helt spårat ur och saknar
förklaringskraft och klimatet har stått stilla i 1,5 decennium.

> Det är inte rimligt att enskilda journalister eller tidningar eller SVT för
> den delen innan de tar upp
> dessa sk rapporter på nyhetsplats först ska anlita egna experter
  Det är rimligt att de borde ha haft *öppna ögon* och ta in all fakta, stödda
av många forskare och massor med data, som finns som talar emot IPCC och som är
lätt att hitta. Men de är inte intresserade av det, eftersom den illusoriska
tesen om att "människan bara förstör jorden, så politikerna skall kväsa och
styra henne" är central för att försöka genomdriva den rödgröna världsbilden.

> (de som inte tror att miljöförstöring förstör miljön och att vi kan
> släppa ut hur mycket  nedsmutsning som helst i naturen i form av avgaser osv)
  Det är ingen som anser det. (Typisk extremistisk överdrift med "hur mycket
som helst", typ överdriften att den som vill gynna tillväxt skulle hävda att
det skulle gälla "i all oändlighet".) Vi har rening av utsläpp, begränsningar,
massor av särskilt farliga ämnen är förbjudna, osv.
  Men däremot är det fullt rimligt att påpeka att vi får släppa ut *en del* i
*kontrollerade mängder* ämnen i miljön. Och utsläpp har under de senaste
decennierna minskat rejält.

> [...]
> om feminismens kärnidéer, allmänt förvirrade, eller en blandning av det.
> Feminismen är nämligen på alla sätt vänsteristisk. Alla drag är hämtade från
> marxismen: könskamp istf klasskamp, omskrivning av historien à la feminism
> (precis som marxismen hade sin "historiematerialism"), det kollektivistiska
> (t ex att klumpa ihop människor och utpeka dem som gemensamt skyldiga till
> ditt eller datt), påståenden om framtida "lyckorike" om ideologin genomdrivs,
> osv.

> Kan 70% av allinasregeringens talskrivare vara "rödgröna" infiltratörer?
  Jag undrar ibland, då Alliansen inte gjort så mycket åt att göra upp med det
kollektivistiska plantänket. Medborgarna har inte fått större frihet, mer
utrymme för sina egna liv, mer svängrum för sin individualitet och sina egna
önskningar under Alliansen. Det är mest Sossarna Light från Reinfeldt & Co.

  Tänk om vi kunde göra upp med tanken att en politisk övderklass skall styra,
och att människan kunde få vara sig själv. Fri. Fri från att andra skall tala
om för oss vad vi skall tycka, tänka och göra.

www.skriva.bravewriting.com - delta i vår novelltävling! / Om Ahrvids
novellsamling Mord på månen: www.zenzat.se/zzfaktasi.html C Fuglesang: "stor
förnöjelse...jättebra historier i mycket sannolik framtidsmiljö"! Nu som
ljudbok: http://elib.se/ebook_detail.asp?id_type=ISBN&id‘86081462 / Läs även AE
i nya E-antologin Sista resan, http://www.welaforlag.se/ebok.htm#sistaresan  /