[SKRIVA] Re: Medias hyckleri

  • From: Rickard Berghorn <rickard.berghorn@xxxxxxxxx>
  • To: skriva@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Wed, 14 Aug 2013 14:38:37 +0200

Den 14 augusti 2013 14:17 skrev Robert Andersson <70264andersson@xxxxxxxxx>:
> Det här är ju ett exempel på skillnad mellan empirism och rationalism. Folk
> förklarar logiskt att vänstern har makten, när
> man om man betraktar artiklarna som skrivs lätt inser att så inte är fallet.

Nu är du nästan rolig, eller i alla fall tokrolig när du råkar vända
upp-och-ned på hela diskussionen. Det tankefel som är allra vanligast
i nördkretsar är det som ofta kallas det ludiska eller platonska
misstaget, d.v.s. att förväxla kartan med terrängen och empiri med
rationalism. Kanske är jag trots allt orättvis när jag hävdat att Pia
medvetet struntar i vett och sans -- alternativet är att hon faktiskt
tror att eftersom de dominerande tidningarna inte är vänster *i
teorin* så är de inte heller vänster *i praktiken*. Men det skulle
hedra hennes vett och sans bättre om min första kritik stämmer --
detta skulle innebära att hon inte har någon vett och sans, ens
egentligen... Min ambivalens i klassifikationen gäller för övrigt
också dig.