[SKRIVA] Re: March Laumer

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Thu, 15 Aug 2013 17:02:57 +0200

Rickard:
> Keith Laumers bror March Laumer (1923-2000) var också en
> fantastikförfattare, och större delen av sitt vuxna liv bosatt i Lund,
> Sverige. Han skrev fan fiction utifrån L Frank Baums Oz-böcker och
> fick kultstatus i engelskspråkiga small press-sammanhang. Hans
> fanklubb finns här: http://marchlaumer.4t.com/
> 1987-88 uppmärksammades March Laumer i svensk press eftersom han
> påstods vara den som levde allra billigast i Sverige -- enligt
> skriverierna levde han på blott 500 kr per månad, motsvarande 940 kr
> [...]
  Att hans bror bodde i Sverige kan vara förklaring till Keith Laumers
sverigekontakter. Han bör ha varit i landet en hel del. Bl a inleds hans (f ö
utmärkta) roman Imperiets världar med några talande scener från Gamla Stan i
Stockholm.
  I samband med det finns en lustig grej. Karl-Johan Norén (känd sf-fan) hade
kontakt med en amerikansk utgivare som skulle nyutge Imperiets världar. Han
hade blivit ombedd att kolla upp om Laumers beskrivningar av Gamla Stan stämde,
och att mycket *milt* rätta ev fel. Karl-Johan kontaktade mig som infödd
stockholmare och vi gick tillsammans runt i Gamla Stan för att följa vad boken
sade. Men Laumer måste ha skrivit när han inte var i Stockholm, för en hel del
av hans beskrivningar stämde inte i den meningen att gator inte fanns där han
sade, och andra inte utmynnade där han sade. Vi blev helt perplexa, men om jag
minns rätt tror jag att vi lyckades enas om ett par små ändringar som
nödtorftigt kunde täcka bristerna. Den milt omredigerade G:a Stan-skildringen
lär ha kommit ut, men jag har inte sett den.

> skrivarintresserade nördar.
  Jag skyr begreppet "nörd", likaså "geek". Det betyder liksom "tönt". Man
skall inte acceptera att andra kastar på folk etiketter som är nedlåtande.

www.skriva.bravewriting.com - delta i vår novelltävling! / Om Ahrvids
novellsamling Mord på månen: www.zenzat.se/zzfaktasi.html C Fuglesang: "stor
förnöjelse...jättebra historier i mycket sannolik framtidsmiljö"! Nu som
ljudbok: http://elib.se/ebook_detail.asp?id_type=ISBN&id‘86081462 / Läs även AE
i nya E-antologin Sista resan, http://www.welaforlag.se/ebok.htm#sistaresan  /