[SKRIVA] Jösses...

  • From: Rickard Berghorn <rickard.berghorn@xxxxxxxxx>
  • To: skriva@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Mon, 12 Aug 2013 15:09:45 +0200

Jag har de sista veckorna knåpat med en ny utgåva av Aleph Bokförlags
gamla antologi "Det vita folket" (2002). Det var en av de första
böcker jag utgav på Aleph. Jag ser nu att vissa av översättningarna
inte höll måttet, och istället för att bara göra ett nytryck bestämde
jag mig för att redigera ihop en omarbetad och utökad version av
boken.

Och så hittar jag plötsligt detta: "Det vita folket" finns som talbok,
inläst av skådespelaren Tore Bengtsson:
http://www.legimus.se/work/details?workId=f9c97479-abca-4d90-9795-b6f79d966506

När jag söker vidare på Legismus hittar jag ytterligare två gamla
Alephböcker som talböcker --

Dénis Lindbohms "Världar runt hörnet" inläst av Britt Örnehed:
http://www.legimus.se/work/details?workId=60186b95-c799-4e0c-8574-3c715d5b0161

Steve Saviles "Skrattande pojkens skugga" inläst av David Zetterstad:
http://www.legimus.se/work/details?workId=f5d4ab59-7890-4730-85d7-326bc0c7d94a

Visst tycker jag det är riktigt roligt att hitta detta, men... Jag och
andra inblandade i dessa böcker har inte fått veta ett ord om
inläsningarna. Legismus är till och med en del av statliga Myndigheten
för tillgängliga medier, http://www.mtm.se/ Någon ersättning för detta
borde man väl ändå kunna få?