[SKRIVA] RE: [SKRIVA] Jösses...

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Mon, 12 Aug 2013 18:10:35 +0200

Rickard:> Visst tycker jag det är riktigt roligt att hitta detta, men... Jag och
> andra inblandade i dessa böcker har inte fått veta ett ord om
> inläsningarna. Legismus är till och med en del av statliga Myndigheten
> för tillgängliga medier, http://www.mtm.se/ Någon ersättning för detta
> borde man väl ändå kunna få?
  Nej, man får ingen ersättning för talböcker. Jag har för mig att
upphovsrättslagen anger att både tal och punktskriftsböcker för blinda får
produceras utan ersättning. Det är ett sätt att underlätta för synskadade att
få tag på litteratur, och det kan jag sympatisera med.
  Däremot skall man förstås ha ersättning för *ljudböcker* för det är en
kommersiell produkt, vanligen för seende som vill höra en bok i sin MP3-spelare
el dyl.
  Man skiljer på talböcker och ljudböcker. Ljudböcker vet alla vad det är. En
talbok kommer på ett särskilt medium, numera en indexerad CD-skiva som skall
spelas i en särskild talboksapparat, som har särskilda finesser för att snabbt
hoppa fram och tillbaka, mellan kapitel osv (=indexeringen). Talboken
tillkommer på något talboksbiblioteks initiativ och man har egna uppläsare som
inte är kända skådisar, och som läser med mer neutral röst. På bibliotek står
talböcker i en särskild avdelning (inte tillsammans med ljudböcker) och har
ljusgrå plastomslag med punktskrift, och man måste vara registrerad som
synskadad för att få låna dem.

www.skriva.bravewriting.com - delta i vår novelltävling! / Om Ahrvids
novellsamling Mord på månen: www.zenzat.se/zzfaktasi.html C Fuglesang: "stor
förnöjelse...jättebra historier i mycket sannolik framtidsmiljö"! Nu som
ljudbok: http://elib.se/ebook_detail.asp?id_type=ISBN&id‘86081462 / Läs även AE
i nya E-antologin Sista resan, http://www.welaforlag.se/ebok.htm#sistaresan  /