Re: nyeste billeder - M101 og Jupiter

  • From: Mikael Svalgaard <mikael.svalgaard@xxxxxxxxx>
  • To: astrolist@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Fri, 11 Nov 2011 13:39:28 +0100

Hej Torben og Mogens,
tak for kommentarerne og rosen! Det er altid opmuntrende og er jo egentlig
grunden til at jeg overhovedet lægger ting på nettet - så får man lidt
ekstra 'drive' til at slæbe sig ud i mørket og kulden næste gang.

Jeg kan desværre ikke tilslutte mig nogen af teorierne vdr. elongationen i
M101:

-jeg har guidet rigtig godt med den dér AO8 enhed. Den opdaterer
stjernepositionen mange gange i sekundet og alting er boltet rigtig godt
sammen
-atmosfærisk refraktion er heller ikke grunden: data er optaget gennem
seperate R,G,B filtre og er sidenhen alignet til hinanden.

Min egen teori er kollimering. Den er ikke helt i vinkel og jeg kan se at
stjerne er mere elongerede i det ene hjørne end i centrum. Se her:
http://www.leif.org/mikael/fieldcurvm101.jpg

mvh. Mikael