Re: nyeste billeder - M101 og Jupiter

  • From: "Torben Taustrup" <ttau@xxxxxxxxxx>
  • To: <astrolist@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Sun, 13 Nov 2011 15:57:03 +0100

Hej Hans Jørn

Tak for input. Jeg opfatter mere en median som en
middelværdi i forbindelse med tal - f.eks. mål og vægt.
Endvidere i forbindelse med geometrien iflg. Wiki.
"I geometrien betegner median et linjestykke som forbinder
en af en trekants vinkelspidser med midtpunktet af den
modstående side."
Hvis noget tilsvarende gør sig gældende for en cirkel, så er
den jo go' nok - men Wiki skriver om dette.
"Meridianen for et punkt på Jorden er den halve storcirkel,
som forbinder nordpolen og sydpolen, og som går igennem det
pågældende punkt. Stjerner og andre himmellegemer siges at
kulminere når de, set fra en given position på Jorden,
passerer den lokale meridian.

Meridian skal ikke forveksles med median."

Så der er en forskel ;)