Re: nyeste billeder - M101 og Jupiter

  • From: "Torben Taustrup" <ttau@xxxxxxxxxx>
  • To: <astrolist@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Fri, 11 Nov 2011 19:15:02 +0100

Hej Mikael

Man kan godt se, at din optik ikke er justeret helt perfekt
ifølge CCD Inspector, men det er der heldigvis råd for.
Vi har også et mindre problem med elongation af stjernerne.
Noget af problemet skyldes muligvis justeringen af optikken,
eller måske direkte skævheder på de optiske flader i forhold
til idealkurven - måske sidder noget i spænd - og endvidere
har vi et mindre problem med feltglidning, fordi vi jo
anvender en separat guidekikkert. Vi har forsøgt at imødegå
dette problem, men har endnu ikke fundet frem til den
rigtige løsning - vi har dog talt lidt om at skaffe en
kulfibertubus ;)
Prøv at køre lidt sharp på dit billede, så skal du bare se.

mvh
Torben