[SKRIVA] RE: [SKRIVA] Re: [SKRIVA] Könsrollstänk i sf-världen

  • From: pia lindestrand <pialindestrand@xxxxxxxxxxx>
  • To: skriva lista <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Thu, 29 Mar 2012 14:44:38 +0000

Visste väl att det skulle påpekas att det är ett annat system i USA. Det finns
inget filminstitut av svensk modell, nej, just det. En känd filmskapare borde
kunna göra film utan statliga bidrag. Bidragen skapades väl för att
öka mångfalden inte snöpa den s a s.
Peter Dalles senaste film har mig veterligt precis gått upp på biograferna och
de som vill stödja hans framtida filmskapande kan ju gå dit. Eller skicka en
slant :)

>   Vi vet en hel del om stenåldern, bl a pga många arkeologiska fynd. Det är
> iofs sant att s k samlande förmodligen också spelade roll för kosthållet -
> men jakt ingick definitivt! Man har hittat mängder med lämningar efter
> jaktvapen (pilspetsar, spjutspetsar) och vi har t ex de berömda
> grottmålningarna som visar jaktscener.
Ja, naturligtvis förekom jakt, möjligen i stor utsträckning men enligt en teori
var det inte den STÖRSTA delen av mathållningen. Jag vidhåller att vi inte VET
så mycket, det är teorier som baseras på olika slags fynd dvs vad forskare TROR
inte nödvändigtvis vet.

>   Det där låter som en rätt tunn skröna. Medicinska experter har länge ganska
> lätt kunnat avgöra kön från skelettrester.
Just det när man undersökte själva skelettet kunde man lätt konstatera vilket
kön det var. Men innan dess ANTOG man att det var en man pga fördomsfullhet.
Skelettet satt i en monter i Bäckaskogs slott och kallades under många år för
Bäckaskogsmannen.

>   Inte bara "gissa". Hittar man föremål, målningar m m får vi ändå en ganska
> bra bild.
Kanske men det finns också många föremål som vi inte har en aning om vad de
egentligen är eftersom det inte medföljde bruksanvisning. De behöver inte ens
komma från förhistorisk tid.

>   Jag är emot sådant där post-modernistiskt resonemang. Det är INTE så att
> "allt är relativt" och bara beror på "social kontext".
Nej, naturligtvis är inte allt relativt men ditt resonemang t ex bygger ju på
att just du faktiskt tycker så t ex att vi vet saker om stenåldern och
könsidentiteter osv.

>   Men det mesta talar för att männen gjorde sputspetsarna och spände bågarna.
> Män har 10-20% större muskelstyrka och stenbearbetning kan vara rätt jobbigt.
> Man har i modern tid rekonstruerat hur man knackade fram verktyg och det kan
> handla om många, många timmars knackande.
En typisk ideologisk gissning ;) faktiskt låter timtals knackande som en typisk
långtråkig kvinnosyssla.

>   Och? Det är väl i så fall bara ett rationellt agerande.

Ja, slavkulturen var också rationell och fungerade bra i många århundranden.
Mindre trevlig för de som slavarbetade förståss.