[SKRIVA] RE: [SKRIVA] Re: [SKRIVA] Könsrollstänk i sf-världen

  • From: pia lindestrand <pialindestrand@xxxxxxxxxxx>
  • To: skriva lista <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Fri, 30 Mar 2012 08:38:43 +0000

Är verkligen åsikten "Kvinnor är också människor" en "populistisk ideologi"?
Hade inte vetenskapen kommit fram till att människor av båda könen även har
hjärnor?
Som fungerar.
Det här med könskvotering, det fanns ju långt innan "feminismen" t ex när
kvinnor INTE FICK rösta i allmänna val, äga någon egendom eller hade tillträde
till
högre utbildning.
Män väljer gärna män som medarbetare och det har inte med KOMPETENS att göra
utan för att de trivs tillsammans. Som en polisman en gång
sagt " Vad ska jag snacka med en kvinnlig kollega om? Jag vill ju snacka om
brudar och sånt".
Könskvotering som politiskt instrument var ett försök att utjämna för att
kompetenta kvinnor skulle ha en chans som de inte hade när
nya poster i företag osv tillsattes  i mansbastun t ex.
Ibland tror jag att kvinnohatare använder könskvotering för att ev låta mindre
kompetenta kvinnor gå före en man för att "visa världen" att kvinnor inte
klarar uppgiften lika bra.
Ibland.
Det är faktiskt flummigt att påstå att enbart kompetens skulle styra vilka som
blir anställda och som går vidare i karriären.
(Eller skulle varit det om inte den här konstiga postmoderna konspirationen
funnits, som, ursäkta, jag inte tror på)
 Utan kontakter kommer du ingenstans.
Och det är ett faktum som verifierats åtskilliga gånger .

Som kvinnan i tvcirkeln efter Game of Thrones sa senast för att stå ut som
kvinnlig läsare av fantasy identifierar man sig med den manlige hjälten.
Män har jag läst är däremot inte ens intresserade av att läsa om kvinnor,
möjligen se dem på tvspel och då med stora bröst helst. Lär ju
ha blivit otrolig uppståndelse när bröststorleken minskades på en
data/tvspelshjältinna. Tecknade bröst. PLS!

/pia

PS Om ni tror jag hittat på "Bäckaskogskvinnan"
http://www.historiska.se/historia/livsoden/backaskogskvinnan/
För omkring 9 000 år sedan levde hon, Bäckaskogskvinnan.
 När hennes grav grävdes ut på 1930-talet hittades redskap för jakt och
fiske. Arkeologerna trodde att de hittat en mansgrav.  Men senare
analyser av skelettet visar att det var en kvinna. Redskapsfynden tyder
på att kvinnor under stenåldern gick på jakt, något som bekräftas av
andra gravfynd, bland annat från Gotland.
Skelettet av Bäckaskogskvinnan
från Kiaby socken i Skåne,
inventarienr: 22438.
Vid hennes vänstra sida syns
en pilspets och en benmejsel.
Vi vet att hon var 151 cm lång, spensligt byggd och ungefär 40?45 år
gammal när hon dog. Hennes skelett berättar om att hon fött ett antal
barn. Vi vet också att hennes liv var helt annorlunda än det vi lever
idag. Genom enstaka gravar och andra fynd kan vi måla upp en möjlig bild
 av livet på stenåldern.