[SKRIVA] RE: [SKRIVA] Re: [SKRIVA] Könsrollstänk i sf-världen

  • From: pia lindestrand <pialindestrand@xxxxxxxxxxx>
  • To: skriva lista <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Tue, 3 Apr 2012 09:05:01 +0000

> [...]

> otekniska oftast medan män istället är oftast mer tekniskt kunniga (genetiskt
> anpassade för att förstå sig på teknik ?) är inte det just att "slänga ihop
> människor i kollektiva klumpar"?Könskamp är bara ett fånigt ord. Jag tycker
> faktiskt att feminism inte skulle behöva finnas: Det borde vara självklart
> att båda könen är lika mycket värda och att båda könen kan vara ungefär lika
> bra på att göra det mesta. Jag är lite dålig på det där med att skriva mitt
> namn i snön med XXXX. eller skämtar aldrig provat faktiskt.

. Arvsynd finns inte. Ingen som lever idag har skuld för vad förfäder ev
gjort.Önskar att alla verkligen tyckte så. Men tankar, idéer , urgamla
föreställningar lever kvar i modifierad form. Vad är det där" fler kvinnor
gillar fantasy för det finns gulliga djur och kläder att gotta sig åt och
komplicerade sociala blaha att utreda" mer än ett sentida eko av "kvinnors
hjärnor lämpar sig inte för högre utbildning"??Även om jag som kvinna mest kan
se nackdelar som jag drabbas av med sådana förestöllningar drabbas ju män också
av fördomar. t ex "jaha, nu dog pappa också men jag är man så jag gråter inte.
nej nej"- Enligt Peter Englund var offentligt gråtande inte alls ansett som
omanligt en gång i tiden tvärtom, det bölades tydligen högljutt på en del
slagfält över fallna kamrater fordomdags.

>   Som sagt tror jag att inom näringslivets högre poster står alldeles för
> mycket på spel (man kan förlora miljoner, miljarder!) för att man skall
> sträva efter annat än att få rätt person på rätt plats.
>   Men hur det än må vara, menar jag dessutom att politiker inte skall lägga
> sig i med sina (ofta ganska knäppa) ideologier. Ett privat företag ägs inte
> av politikerna. Det ägs av någon/några (i det senare fallet exempelvis
> aktieägare) som bör ha frihet att göra vad de vill, inkl att om de tycker det
> lämpligt välja clownen Manne med röd näsa till VD.

Förmodligen i synnerhet om företagsägarna varit bekanta med clownen Manne. Det
är självklart lättare att lita på vänner än främlingar och sina vänner tror man
att man känner, man "vet" vad de är bra på och om de är lämpliga att anställa.
Förmodligen igen kan man som företagsledare alltid hitta någon plats att klämma
in en sådan person om inte annat så för att ha en ja-sägare i ryggen eller ett
bollplank eller what ever. Att någon går i god för en annan person och
garanterar att detta är en bra grabb som jobbar bra jo, det spelar roll. Det
finns ett helt vanligt företag där jag bor där ingen blir anställd inte ens som
städerska om de inte känner någon som redan jobbar där.Man kan också hävda att
vänners vänner söner, bekanta besitter en viss kunskap som andra utanför gänget
inte gör och därför naturligt passar in

Vad som händer i huvudstaden och om de har märkliga "postmodernistiska"
utställningar/föreställningar på naturhistoriska muséet där vet jag inget om,
Stockholm är långt bort från provinsen och jag är inte postmodernist. Det finns
arkeologeroch historiker som hävdar att kvinnor hade mer frihet under
vikingatiden än när kristsärkarna kom och förstörde alltihop. Och så finns det
de som hävdar motsatsen. Det är vad som sipprat ned till oss  i övriga riket.
fast "Snövit" den "blodfyllda" bassängen visades på tv och det var väl ett
"konstverk" som inte hade med historisk forskning att göra direkt?
samtidskommentar snarare. Vikinga MUhammed hahahaha alternativ
historieskrivning men visst hade vikingar kontakt med muslimer eller nordbor
iaf tog sig ner och jobbade för araber legosoldater, livvakter har jag för mig
att det sagts. man baserar detta på fynd av mynt och vissa skriftliga källor,
runstenar och arabiska texter.

> [...]
> verkligheten för de människor som gjort dem.
> åtminstone.
>   Det har förekommit kritik mot vad man kallar postmodernistisk arkeologi
> också...
>   Vi kan konstatera att då grottmålningar visar jaktscener är enda rimliga
> slutsatsen att stenåldersmänniskorna jagade. Jaktscenerna är t o m
> dominerande inslag. I vilket syfte man avbildande sin omfattande
> jaktverksamhet kan diskuteras, men att man jagade står bortom allt rimligt
> tvivel. Särskilt som det stödjs av ANDRA fynd (t ex på jaktredskap, som pil-

Givetvis jagades det, det som diskuterats (av forskare) är i vilken
utsträckning. Kanske inte så mycket vi tror. Kött färskt kött iaf har i största
delen av historien varit lyxmat sort of iaf, det åts inte så mycket kött i
gamla bondesverige. och mossllik som man undersökt maginnehållet på innehöll
visst mest gröt av olika sädesslag (man kan hävda att om det varit fråga om
rituell avrättning gavs speciell mat till offren om man vill) Jaktavbildningar
skulle kunna tolkas som att de är önskningar om stora byten, mycket färskt kött
, man målade, ristade det man ville ha helst, inte det man oftast fick.
Kanske.Dt är stenföremål som bevarats bäst under lång tid. Det kan mycket väl
ha funnits mängder av andra redskap av trä för att gräva efter rötter t ex. det
kan ha funnits flätade korgar för att samla bär, nötter osv och även
köttstycken. Åtminstonen är detta vad teknikhistoriker brukar anföra. (ja, jag
har läst det med:)/pia