[SKRIVA] Re: [SKRIVA] Könsrollstänk i sf-världen

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Tue, 3 Apr 2012 13:54:47 +0200

Pia L:
/Allt nedan har kanske inte klockrent med sf, fantasy, skrivande etc att göra.
Men i någon mån kanske det kan lätta påsktristessen,k när alla eller iaf många
reser bort. Omger Pias delar med >> och <</

  Med att klumpa ihop till kollektiv, menar jag litet mer än att blott
kategorisera. Det handlar om att när man gjort ihopklumpningen anser man
*dessutom*  att de enskilda individernas i klumpen intressen är identiska med
kollektivets, och mer eller mindre omfattande "åtgärder" skall till för dessa
den kollektiva klumpens intressen.
  Kategorisera gör människor hela tiden. Det är i själva verket omöjligt att
föra ett vanligt liv utan. Vi måste t ex vara medvetna om kategorin blomkruka
för att veta vad vi skall vattna, t ex. Vad gäller de bägge könen menar jag att
det är uppenbart - och vetenskapen stödjer det - att det finns skillnader.
Troligen är i storleksordningen hälften inneboende skillnader (arv), hälften
förvärvade (miljö); man kan diskutera exakta proportioner, men sannolikt är
miljö iaf inte helt dominerande.
  Då kommer frågan: vad skall man göra åt det?
  Mitt svar är: inget. Iaf inte mer än som gjorts, dvs tillse lika rättigheter
inför lagen och liknande, dock inom de ramar som är naturliga (t ex lagdstadga
mödravård för män vore en dum idé). Här finns en avgörande skillnad mot t ex
marxister och feminister. För dem är människan en formbar modellera som som
skall styras och göras om av ideologier. (I Sovjet talade man t ex om att
"skapa" vad man kallade "den nya människan" - i många fall var den Nya
Människan ett lik.)

föreställningar lever kvar i modifierad form.<<
  Men nu resonerar du som om arvsynd finns! En del av den "lever kvar". Jag
menar att människor får ha sina tankar, idéer osv som de vill. Helst bör man
kunna motivera idéer man har och man får inte påtvinga andra dessa med hot,
våld, tvång el dyl (dock får man försöka övertyga med argument).

  Nej, det är det inte. Det förra är en observation av hur intressen har en
tendens att divergera, det senare är bara dumt.

  Mitt exempel med att ett företag kunde få anställa clownen Manne med röd näsa
som VD har inte med det du säger att göra. Det avser att belysat att företaget
är ägarnas, *inte* politikernas. Och som en konsevens bör de få göra vad de
vill med sin egendom (dock inget brottsligt), om så skulle vara att
självmördarmässigt vilja göra något dumt (t ex anställa en cirkusclown som VD).

  Möjligt, men än se'n? För det första låter du konspiratorisk. Det är mer än
bara rygg-dunk som avgör (särskilt när mycket pengar står på spel att
förlora!). För det andra, även om ryggdunk skulle spela en viss roll är det
inget vi kan eller bör göra något åt. För det tredje, finns en hel del du
misstolkar. En viktig faktor för att välja någon man känner är att ha någon
*man kan lita på*, och den man känner har man bättre förutsättningar att lita
på än någon annan.

  Det behövs inte så mycket teorier. Det är med säkerhet arv, tillhörigt
Y-kromosomen.

  Det jagades förmodligen hyggligt mycket iaf, med tanke på den stora mängden
fynd som gjorts med anknytning till jakt. När jordbruket kom ökade dock mängden
av framför allt spannmål, vilket iofs inte är något konstigt (jordbruk ger
större och säkrare energitillskott).

  Ben bevaras ganska bra också. På stenåldersfyndplatser finner man även
djurben, med tydliga spår av att djuret ätits. T ex hack i benen efter att det
bearbetats för att få bort köttet, brända benrester (efter tillagning), ben som
krossats för att komma åt märgen, osv.

ahrvid@xxxxxxxxxxx /
Be an @SFJournalen Twitter Follower for all the latest news in short
form! / Gå med i SKRIVA - för författande, sf, fantasy, kultur
(skriva-request@xxxxxxxxxxxxx, subj: subscribe) / Om Ahrvids novellsamling Mord
på månen: http://www.zenzat.se/zzfaktasi.html
 C Fuglesang: "stor förnöjelse...jättebra historier i mycket sannolik
framtidsmiljö"! Nu som ljudbok:
http://elib.se/ebook_detail.asp?id_type=ISBN&id?86081462 / Läs
även AE i nya Vildsint Skymningslandet, årets mest spännande antologi -
finns bl a på SF-Bokhandeln! / YXSKAFTBUD, GE VÅR WCZONMÖ IQ-HJÄLP! (DN
NoN 00.02.07)