[SKRIVA] Re: [SKRIVA] Könsrollstänk i sf-världen

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Fri, 30 Mar 2012 04:48:42 +0200

 From: fairylove.91@xxxxxxxxx
  Jag tror inte jag sett dig på listan förut, så välkommen!

> *Enligt min mening har inte "mångfald" inom kulturproduktion något
> egenvärde, iaf inte "mångfald" som saknar förmåga att överleva på egna
> meriter. * /Från mig --AE/
> Säger du inte emot dig själv? "Saknar förmåga att överleva på egna
> meriter". Om Peter Dalle nu behöver stöd från Filminstitutet så saknar han
> väl ändå förmåga att överleva på egna meriter? Vill han så gärna göra sin
> "ganska hyllade" film så kan han väl starta en insamling... Ger folk pengar
> för det så behöver han inte Filminstitutet, och varför ska han då hålla på
> [...]
  Situationen är mer svårutredd än då.
  Vad man bör jämföra med är en situation _utan statlig kulturpolitik_. (Min
åsikt är egentligen att det snarare bör vara "minimal kulturpolitik", men vi
kan för enkelhets skull säga "utan".) Det är det läget vi borde uppnå, utan
statliga organ och politiker och byråkrater som sitter och bestämmer över
kultur. Om vi tar film, gjordes ju faktiskt massor med film innan
Filminstitutet kom till. Hur då?
  Jo, de som hade något bra manus gick till de så där 3-4 stora filmbolagen
(SF, Europafilm, Sandrews etc) och fick något av dem att satsa slantarna
(pengar som kommit från tidigare filmer, ytterst filmpubliken). Ett bättre
system, ty för det första får man flera alternativ och chanser (säger SF nej
kan man gå till Sandrews, men det finns inget Filminstitut B att gå till om A
säger nej) och för det andra sitter filmbolagen med fingret på publikens puls
och månar om dem (och styrs inte, som filmbyråkrater, av egna privata
ideologier som de läst om på universitetskursen i "postmodernism").
  Att politiker sitter och styr mindre innebär ochså lindrigare skattetryck
(skattepengarna är ju deras medel för att styra) och då sjunker kostnaderna för
att göra film; personal blir billigare att hyra, förmodligen lägre eller ingen
moms, osv. Vill man finansiera filmen på annat vis behöver man mindre pengar
och får det lättare. Det förekommer faktiskt ganska ofta. I Hollywood är
systemet utbrett och det förekommer i Sverige också. (Peter Dalles sista film
finansierades så, dock med utländska investerare, inte svenska.)
  Man kan inte jämföra med ett system där Filminstitutet sitter i orubbat bo.
Man bör jämföra med hur det annars skulle vara! (Men i läget då Filminstitutet
har den maktställning det har, blir det i alla fall *inte bättre* av att de
missbrukar makten till att driva populistiska ideologier som feminismen!)

Låt mig bara tillägga något om "mimimal kulturpolitik". Jag menar inte att vi
inte skall ha något kulturdepartement alls osv. Men statens roll skall vara
avsevärt begränsad. Huvudregelen bör vara att vi människor bör skapa och driva
och bruka vår kultur själva! Jag tycker att det kan vara en bra idé med
*generella* stöd i form av skattelindring för kultur. Den sänkta bokmomsen var
t ex en bra idé (men de sista 6% i moms bör bort också - av vikt är inte bara
att minska kostnader, utan också att minska byråkrati, som t ex momsbyråkrati).
Poängen är att då sitter ingen högre vederbörande och väljer och vrakar vilken
kultur som får och vilken som inte får.
  Därtill kan man som rena undantag i specialfall ge direkta stöd. Ett exempel
kunde vara att en eller två operascener i Sverige bör ha statsstöd - men nu
finns ett halvdussin! Det är en enorm överetablering för något som är dyrt att
driva och har mycket begränsad publik.
  Politiker och deras stödtrupp i form av vår kulturelit har alltid hindrat
kulturutveckling. Det är bättre om folk själva får välja. Då väljer de t ex
jazzen på 30-talet ("dunkande negermusik från djungeln" enligt etablissemanget
som gjorde allt för att stoppa den) eller Beatles och fler i 60-talets popvåg
("långhåriga sluskar" som man också på olika sätt försökte hindra) eller
videofilm (som SVT sände hatprogram mot) eller hårdrock (Siwert Öholm, say no
more...) eller technomusik (det skapades t o m ett särskilt poliskommando för
att direkt stoppa sådana evenemang). Osv. Science fiction och fantasy, bör
påpekas, har aldrig heller legat högt i kurs.
  Det som däremot skall köras ned folks halsar via "kulturpolitik" är opera,
smal och obegriplig poesi, skittrista social-"realistiska" klagoromaner, och
naturligtvis bör det helst könskvoteras.

(skriva-request@xxxxxxxxxxxxx, subj: subscribe) / Om Ahrvids novellsamling Mord
på månen: http://www.zenzat.se/zzfaktasi.html C Fuglesang: "stor
förnöjelse...jättebra historier i mycket sannolik framtidsmiljö"! Nu som
ljudbok: http://elib.se/ebook_detail.asp?id_type=ISBN&id?86081462 / Läs även AE
i nya Vildsint Skymningslandet, årets mest spännande antologi - finns bl a på
SF-Bokhandeln! / YXSKAFTBUD, GE VÅR WCZONMÖ IQ-HJÄLP! (DN NoN 00.02.07)