[SKRIVA] Re: [SKRIVA] Könsrollstänk i sf-världen

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Sat, 31 Mar 2012 06:40:07 +0200

From: pialindestrand@xxxxxxxxxxx

 >   Påståenden ingen jag vet om har förnekat. Någon relevans för
debatten har det inte.
> För mig betyder "feminism" bara just detta, att
män och kvinnor är lika mycket värda.
  Det kallas snarare "humanism".
  Feminism är en ideologi som går mycket längre. Jag ser klara släktdrag med
marxismen i den, t ex. Kollektivismen (människor skall slängas ihop i
kollektiva klumpar), den deterministisk-materiella historiesynen, könskamp istf
klasskamp, osv, m m.

 >    Vist. Tidigare i historien, ja. Någon relevans för debatten nu
har det inte
>jo för detta ledde fram till dagens sk könskvotering som
jag skrev.
  Som sagt, ingen relevans. Arvsynd finns inte. Ingen som lever idag har skuld
för vad förfäder ev gjort.

> Det betyder inte att fullständigt inkompetenta
personer hamnar på vissaposter enbart för att de
> känner någon. Men det
betyder att måttligt intelligenta och kompetenta personer medkontakter
> eller som har lätt för att skapa kontakter tar sig längre karriärmässigt
 än superintelligenta personer
> med noll kontakterosv.
  Som sagt tror jag att inom näringslivets högre poster står alldeles för
mycket på spel (man kan förlora miljoner, miljarder!) för att man skall sträva
efter annat än att få rätt person på rätt plats.
  Men hur det än må vara, menar jag dessutom att politiker inte skall lägga sig
i med sina (ofta ganska knäppa) ideologier. Ett privat företag ägs inte av
politikerna. Det ägs av någon/några (i det senare fallet exempelvis aktieägare)
som bör ha frihet att göra vad de vill, inkl att om de tycker det lämpligt
välja clownen Manne med röd näsa till VD.

> Hmmm, fast med tanke på vad man får höra om i pressen hamnar fel personer på
> fel plats ganska
> ofta, med stora fallskärmar.
  Det må förekomma. Men det blir knappast bättre om politiker också lägger sig
i! Företag som gör dumma val av ledande personer straffar sig själva. De gör
dåliga affärer, tappar marknad, gör förlust och går i värsta fall i konkurs.
Att dåliga val straffar sig är liksom en bra mekanism för att sgträva efter att
minimera sådana dåliga val.
  (F ö är jag kritisk till fallskärmeriet! I en del fall kan ett större
avgångsvederlag och/eller pension vara befogad, men i många andra fall tycks
det inte alls vara det. Vi har t ex banker som gått uruselt men ändå spenderar
tiotals miljoner på fallskärmar. Så på den punkten kan jag hålla med. Det här
förekommer ju också inom politiken, t ex riksdagsmän som får väldigt stora
"lönegarantier" eller misslyckade politiker som blir välbetalda landshövdingar.)

 Skalmanlänken var inaktiv när jag klickade på den
  Det finns mer kritk mot postmodernismen inom detta. T ex:

http://fof.se/tidning/2008/6/ater-till-fynden

"Få forskningsområden har påverkats så mycket av postmodernismen som
arkeologin. Men Kerstin Lidén värnar den traditionella vetenskapen. ...
Det är den traditionella arkeologin som Kerstin Lidén slår vakt om - att
 analysera fynden, vilket de nya teknikerna ger så stora möjligheter
till. Men arkeologin har förändrats radikalt de senaste femton åren.
Riksantikvarieämbetet kritiseras för att montera ner kompetensen om
runor, och gör föga historiskt underbyggda utställningar, som den
häromåret om Vik-Inga Muhamed, en muslimsk, kvinnlig viking. Syftet var
att demokratisera och göra kulturarvet mångkulturellt och genuskorrekt.
Och Historiska museet har fått massiv kritik för att försumma
samlingarna till förmån för allmänna konstinstallationer som den
uppmärksammade Snövit och sanningens vansinne år 2004."

Vi kan parentetiskt notera att det här är en kvinnlig arkeolog som står för
kritiken.

> Man kunde fastställa vilket kön skelettet var avgenom att använda
vetenskapliga metoder,
> hur är det flummigt?
  Min kritik om flum rörde snarare Historiska Museet *i allmänhet*.
  Könsbestämning av skelett är f ö inte särskilt djupsinnig vetenskap. Ganska
basic science. Vi fick redan i gymnasiet (hade en biologilärare vid namn von
Post!) att så där 80% av alla män har en särskild knöl bak på kraniet, som
alltså aldrig finns hos kvinnor. En metod att enkelt könsbestämma. Iom att det
dock finns en andel män som saknar knölen behövs också andra saker för att
könsbestämma, och här tittar man framför allt på bäckenet (kunde von Post också
meddela). Kvinnor har vidare bäcken (och det blir ännu vidare för kvinnor som
fött barn).

> man vill tyda grottmålningar som att de avspeglade
verkligheten för de människor som gjort dem.
>Eller en önskad verklighet
åtminstone.
  Det har förekommit kritik mot vad man kallar postmodernistisk arkeologi
också...
  Vi kan konstatera att då grottmålningar visar jaktscener är enda rimliga
slutsatsen att stenåldersmänniskorna jagade. Jaktscenerna är t o m dominerande
inslag. I vilket syfte man avbildande sin omfattande jaktverksamhet kan
diskuteras, men att man jagade står bortom allt rimligt tvivel. Särskilt som
det stödjs av ANDRA fynd (t ex på jaktredskap, som pil- och spjutspetsar).

(skriva-request@xxxxxxxxxxxxx, subj: subscribe) / Om Ahrvids novellsamling Mord
på månen: http://www.zenzat.se/zzfaktasi.html C Fuglesang: "stor
förnöjelse...jättebra historier i mycket sannolik framtidsmiljö"! Nu som
ljudbok: http://elib.se/ebook_detail.asp?id_type=ISBN&id?86081462 / Läs även AE
i nya Vildsint Skymningslandet, årets mest spännande antologi - finns bl a på
SF-Bokhandeln! / YXSKAFTBUD, GE VÅR WCZONMÖ IQ-HJÄLP! (DN NoN 00.02.07)