[SKRIVA] RE: [SKRIVA] Re: [SKRIVA] Könsrollstänk i sf-världen

  • From: pia lindestrand <pialindestrand@xxxxxxxxxxx>
  • To: skriva lista <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Thu, 29 Mar 2012 10:57:50 +0000

Drar mig för att ge mig in i en infekterad könsrollsdebatt. Om somliga
människor så gärna vill tro på gamla, mossiga könsroller
eller könsidentiteter så får de väl göra det. Liksom andra klänger sig fast vid
sin spöktro som ger deras liv mening.
Jag tror inte på någotdera.
Det är inte feminismen som hindrar Peter Dalle från att göra film det är
ekonomin. Steven Speilberg är man eller hur?
Hindras han från att göra fler filmer?
Jag kommer inte att rösta på Fi för det är ett litet skitparti och att röst apå
dem  är som att kasta bort sin röst.
När jag skriver skit menar jag enbart att det är ett LITET betydelselöst parti
inte att allt de står för
är dåligt. Något kanske är bra.
Man kan slänga fram stenåldern som någon sorts bevis på det ena och det andra
sanningen är att vi inte vet så
mycket om stenåldern. En teori är att stenålderns ekonomi s as baserades på
KVINNORNAS insamlande av ätliga
vegatabilier inte på männens jakt.
Bäckaskogskvinnan trodde många forskare var en man eftersom HON begravts med
pilbåge bredvid sig.
Men närmare undersökningar visade att HON var en flerbarnsmor. Hade hon använt
pilbågen? Jagade hon?
Det vet vi inte.
Det finns inga skriftliga källor från stenålderstiden som alla vet (?) vi kan
bara gissa hur de levde då.
Och våra gissningar baseras på vad vi själva idag står ideologiskt.
En manschauvinistforskare tror förståss att männen var tekniskt intresserade
redan då och satt och hackade på
stenbitar och filosoferade om vinklar och kasthastigheter.
Kanske kvinnor hackade på stenbitarna? kanske kvinnor knöt ihop pilbågar?
Min teori är att män i alla tider oroat sig för att inte vara biologiska fäder
till "sina" barn och
att de på olika sätt försökt kontrollera kvinnorna för att vara säkra på detta
om möjligt.
Ergo, vill man att kvnnor befinner sig "hemma" och inte träffar andra män.
Stannar i lägret och är "sociala" med andra kvinnor eller män som betraktas som
"ofarliga", gamla, svaga, sjuka, barn.
Det är bara min hypotes. Jag kan naturligtvis hitta hur mycket fakta som helst
som stöder den.
/MVH pia