[SKRIVA] Re: [SKRIVA] Könsrollstänk i sf-världen

  • From: Pia Sjöholm <pia.sjoholm@xxxxxxxxx>
  • To: skriva@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Wed, 28 Mar 2012 16:41:55 +0200

Hej
Jag tycker oftast att inläggen från den här listan är intressanta
men åsikten att det män så att säga skulle vara mer genetiskt betingade att
vara intresserade av teknik och sf och komma dragande med argument som att
småpojkar på dagis " hur man än bönar och ber och bannar dras mot att leka
med bilarna, och småflickorna hittar trots att de göms undan dockorna och
de små teserviserna " är i mitt tycke rent dravel.

Etersom människan alltid ingår i en social kontext så är det förstås
omöjligt att säga hur många procent kvinnor och män som skulle vara
intresserade av sf om det inte fanns någon sociala och kulturella faktorer
att ta hänsyn till men att anföra att en viss fördelning som den ser ut
idag beror enbart på att män är genetiskt disponerade att vara
intresserade av teknik och kvinnor att gilla fantasy för att det handlar om
sociala intriger och gulliga djur tycker jag är nästintill löjeväckande.

Jag säger inte att man nödvändigtvis ska kämpa med alla medel för att uppnå
en 50/50- uppdelning könsmässigt i alla sammanhang men att hävda att det
finns "naturliga" förklaringar till att män är mer intresserade av sf för
att det skulle finnas inbyggt i deras gener att vara mer intresserade av
teknik är ju precis sådana argument som verkar hindrande i samhället för
både kvinnor och män att få utveckla sina intressen fritt utan hindrande
värderingar av vad som är mest "paasande" för ett visst kön.

/Pia