[SKRIVA] Om övers av The Hunger Games

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Thu, 29 Mar 2012 16:51:16 +0200

Inslag i P4 med översättarna av The Hunger Games:

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programidt5&artikelP36849

Lena Jonsson och dotter har översatt. Lena var med i SFSF under sent 70-tal,
samtidigt som Stieg Larsson och du och jag och John-Henri och vi allihopa (en
gammal lustig fras...). Jag träffade dock på henne igen för ett par år sedan då
det var en storr litterär kongress i Stockholm och vi snackade litet då. Jo,
jag visste att hon översatte.
  Kan f ö rekommendera senaste Babel på SVT, som handlade om översättning. Bl a
finns ett längre inslag med Erik Andersson i Dublin, varifrån boken Ulysses
stammar (som han just översatt). Finns via Play-funktionen på SVT:s hemsida.
Erik var också med på den gamla SFSF-tiden (fast han bodde på Västkusten och
satt inte i SFSFs källare och såg John-Henri knacka cigaretter mot bordet).

(skriva-request@xxxxxxxxxxxxx, subj: subscribe) / Om Ahrvids novellsamling Mord
på månen: http://www.zenzat.se/zzfaktasi.html C Fuglesang: "stor
förnöjelse...jättebra historier i mycket sannolik framtidsmiljö"! Nu som
ljudbok: http://elib.se/ebook_detail.asp?id_type=ISBN&id?86081462 / Läs även AE
i nya Vildsint Skymningslandet, årets mest spännande antologi - finns bl a på
SF-Bokhandeln! / YXSKAFTBUD, GE VÅR WCZONMÖ IQ-HJÄLP! (DN NoN 00.02.07)