[uppsalapendeln] i morse

  • From: Fredrick Beste <Fredrick.Beste@xxxxxxxxxxxx>
  • To: PendlarNätverket Uppsala-Stockholm <uppsalapendeln@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Wed, 12 Nov 2003 11:06:10 +0100

...anlände UA station ungefär kl 06.47 för att ta direkttåg 07.00 till Stockholm. Tåget (som borde varit inne kl 06.50) hade ännu inte ankommit perrong 3 kl 06.56 (nåt sas i en högtalare, men det hörs inte ut på perrongerna, speciellt inte när 07.10-tågets lok "pyser" samtidigt på spår 4. Bestämde mig för att ta 07.10 istället, som stod inne på perong 4. När jag bytte perronger såg jag att 06.50-ankomsten för direkttåget hade fått ny ankomsttid 07.02.
Väl inne i 07-10-tåget ropades det c:a 07.04 ut att "nu anländer direkttåget på spår 3, och det tåget kommer att släppas iväg före oss", varvid flera personer bytte och gick tillbaka till perrong 3.

Kl. 07.12 gick istället 07-10-tåget! Direkttåget stod kvar. Lång näsa åt alla som följt SJs uppmaning!

Ute på spåret stannade tåget flera gånger, (ingen orsak angavs förutom att det var "köbildning"). Slutligen, efter sedvanliga stopp i Knivsta & Märsta, anlände tåget Stockholm c:a 8 minuter sent, perrong 4. På perrong 5 på Sthlm C stod ny angiven ankomsttid för direkttåget (07.35 hade blivit 08.00). Precis innan vi anlände Stockholm fick vi veta orsaken - "växelfel", så dags att tala om det då?

Hela morgonen är ytterligare ett skolexempel på SJ och Banverkets U N D E R M Å L I G A information!! Ska detta vara så himla svårt att förbättra?