[uppsalapendeln] Re: i morse...

  • From: "olof bergström" <klubbolle@xxxxxxxxxxx>
  • To: uppsalapendeln@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Tue, 29 Apr 2003 13:04:08 +0000

som ny i nätverket (tack för tipset Sara) kan jag berätta lite mer om vad som hände i morse. Normalt brukar jag åka 7:15 tåget, men eftersom jag behövde vara på jobbet en halvtimme tidigare än normalt tog jag 6:45 tåget.

När vi kom till märsta blev tåget stående vid perrongen. efter ca 10 min meddelades det i högtalarna att pendeltåget hade fastnat i en växel på spår 6 (!) och att vi skulle bli stående tills man fått bort tåget framför. Efter ytterligare fem minuter kom det ny information att vi skulle backa ut från perrongen och växla över till spår ett. Samtidigt meddelade man på perronen att 7:13 tåget var inställt eftersom det hade omdirigerats till Arlanda, och de väntande passagerarna klev på vårt tåg. Lokföraren fick i alla fall gå till andra änden av tåget för att köra tillbaka. Det tog väl fem minuter till innan vi backade tillbaka en halv kilometer. Där blev vi naturligtvis stående stilla efter det att lokföraren joggat tillbaka till andra änden igen. Efter några minuter meddelade konduktören att banverket hade släppt iväg ett pendeltåg före oss, och att vi skulle få vänta tills det hade tråcklat sig förbi det första pendeltåget (citat). Vi fick åka vidare efter ca tio minuter.

På vägen in till sthlm meddelades att detta tåg som skulle ha fortsatt till E-tuna togs ur trafik och de resenärer som skulle vidare dit hänvisades till 8:25 tåget från Sthlm. klockan 8 var tåget framme(40 min försenade), och för ovanlighetens skull stannade det på spår 18, vilket passade mig eftersom jag skulle med pendeln till sumpan från spår 16.

Hur som helst kom jag tio minuter senare till jobbet än normalt när jag åker 7:15 tåget, och det var ju inte särskilt lustigt. Om jag bara hade tagit ngt av de andra tågen hade jag varit framme tidigare. Vet inte om det är banverket eller slumpen som man skall skälla på. Konduktörerna skyllde i alla fall allt på Banverket.

/olle

From: Fredrick Beste <Fredrick.Beste@xxxxxxxxxxxxxxx>
To: PendlarNätverket Uppsala-Stockholm <uppsalapendeln@xxxxxxxxxxxxx>
Subject: [uppsalapendeln] i morse...
Date: Tue, 29 Apr 2003 10:32:32 +0200

7.23 från Uppsala: stannar söder om Knivsta, sen går tåget istället över Arlanda. De som skulle till Märsta bussas frå Arlanda (åtminstonde säger tågpersonalen det), tåget fortsätter sen till Sthlm, dit det anländer 08.14. Anledningen skulle vara nåt "spårfel i Märsta". Vad hände med direkttåget 7.15? Kom det fram som det skulle? Och tågen efteråt?

så här står det bara på SJs hemsida:

Tisdag 28 april

På grund av vagnsfel ställs följande tåg in mellan Stockholm C - Uppsala - Stockholm C

Sträcka Avgångstid Tågnummer
Stockholm C - Uppsala 12.40 968
Uppsala - Stockholm C 13.40 933

(ja, det står "tisdag 28 april"...)