[SKRIVA] Re: [SKRIVA] Re: [SKRIVA] Matematik på film

  • From: Olof Bjarnason <olof.bjarnason@xxxxxxxxx>
  • To: skriva@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Sat, 23 Jan 2010 16:02:03 +0100

2010/1/23 Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>:

> [...]
>  Denna världsbild rycker nämligen undan utrymmet för mysticism, spekulationer
> om existensen av någon gud, och liknande. Kan allt som observeras beskrivas
> och förklaras finns inget utrymme kvar för något mystiskt, oförklarigt, helt
> enkelt. Och då finns inget utrymme för flum.
>  Däremot inte sagt att allt vi hittills observerat och vet om universum har
> beskrivits och förklarats - långt därifrån! Men tesen går ut på att vi någon
> gång *i framtiden* mycket väl kan hamna i ett läge där så kan ske. Men hur
> det blir med den saken går idag inte att säga, förstås.

Jag säger inte emot detta - jag försöker få dig att förstå skillnaden
mellan fysik och matematik.

>  Keplers lagar stämmer ju. De är en delmängd av Newtons lagar. Vilka i sin
> tur är en delmängd av Einsteins lagar. Vilka i sin tur är eller kommer att
> visa sig vara en delmängd av...tja, vi får se. Men frågan är om detta
> verkligen blir en oändlig serie, där *allt* bara visar sig vara en allt
> noggrannare approximation av något ouppnåeligt? Jag lutar åt att serien inte
> är oändlig.

Kunde också Newton anta att serien är ändlig?

>  Ja, enligt kvantmekaniken är det onekligen så att vi inte kan förutse
> framtiden, då den bygger på statistiska sannolikheter. Men att vi inte kan nå
> oändlig upplösning i en beskrivning betyder inte att beskrivningen är fel.
> Mandelbrots mängd har oändlig upplösning, men kan ändå ges en exakt
> beskrivning. Att ett kvantfenoments inträffande inte kan förutses (då det
> bygger på en sannolikhet) hindrar inte att vi ändå har en beskrivning av det
> som är exakt.

Mandelborts mändg är en lek med ord - matematik.

Uttryck som råkar korrespondera med våran verklighet kallar vi fysiska
lagar av konvention - de kan aldrig bevisas bara falsifieras.

Vi kan hålla på och bolla detta fram och tillbaka i oändlighet.

Man *tror* inte inom matematiken. Matematik är en språklig
konstruktion och en lek med ord. Problemlösningförmåga innehåller en
god portion tro, "intuition" och gissande, visst, men detta har inte
med matematisk stringens att göra och en matematiker skulle aldrig
drömma om att visa upp någon ny matematik utan bevis för andra
matematiker.

>  Men här jämför jag inte matte och fysik. Det handlar bara om matematik nust
> här. Det är en kritik som går ut på att något som förefaller språkligt
> och/eller begreppsmässigt meningslöst, om man tänker ett steg till, inför en
> meta-nivå, kan visa sig ändå vara meningsfullt.

Jag tycker inte om din jämförelse utvecklingen Newtons mekanik ->
Einsteins och att börja räkna med imaginära tal. Det är äpplen och
päron.

http://olofb.wordpress.com