[SKRIVA] Re: [SKRIVA] Japp, då var det bekräftat

  • From: Ahrvid <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Mon, 5 Jan 2015 14:56:50 +0100

Rickard:
med all önskvärd tydlighet på den graf som jag länkade till tidigare
(som byggde på mätningar in i november; men det skulle vara helt
orimligt att trenden skulle vända p.g.a. december). Och nu är det
bekräftat genom satellitmätningar över hela året:
http://www.klimatupplysningen.se/2015/01/03/nej-2014-blev-inte-det-varmaste-aret/
  <<
  Och satellitmätningar är dessutom mycket pålitligare än markstationer.
  Jag gav tidigare en hel lista på felkällor för väderstationer på marken,
utöver faktum att de inte täcker de 70% av jordytan som är hav och att data
hela tiden "normaliseras" (skrivs om för att passa hypotesen om "uppvärmning").
radikala vänsterrörelsen har gått betydligt tillbaka sedan 60-70-talen.<<
  Och precis som 68-generationen mest bestod av bortskämd över medelklass, är
det vad miljövänstern nu domineras av. De som sitter på det torra (och mer än
så) har råd att sitta och  fantisera om hur allt skall göras sämre för alla,
för att "rädda jorden" (som inte behöver "räddas").
  Inom sf talar en del om "cli-fi" ("climate fiction") Se t ex:
http://www.theguardian.com/books/2013/may/31/global-warning-rise-cli-fi

   Redan "sci.-fi" är en dum förkortning; "cli-fi" är så dumt att atomklockorna
stannar.
  Men grejen är att det är  urgammalt att sf-författare skriver om
klimtförändringar och Jorden Går Under. JG Ballard, Manly Wade Wellman, John
Christopher, PC Jersild, John Wyndham och många fler skrev innan miljöpartiet
fanns om istider, supertorka, stigande hav, sjunkande hav, m m.
  Inget är nytt under solen. Och solen styr.

E-antologin E-Xtra Vildsint https://bokon.se/ebok/vildsint_jens-stenman /