[SKRIVA] Re: Novelltankar

  • From: Ahrvid <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Thu, 1 Jan 2015 18:04:17 +0100

Rickard:>> > Ha ha: http://en.wikipedia.org/wiki/Christ_Clone_Trilogy
På 90-talet publicerades det också en svensk sf-samling av någon svensk
 författarinna -- Maria Vedin? -- med en novell byggd på samma idé. Om
man googlad på kristna sidor finns det också gott om spekulationer kring
 möjligheten att klona kristus. Det är förvisso en mkt bra idé, och
antagligen därför ganska välanvänd. Nu väntar vi bara på att Dan Brown
blåser upp idén till en superbestseller med vatikanska lönnmördare och
påvliga konspirationer.<<
  OK. Jag har inte läst eller känt till Vedin eller denna Christ Clone-trio.
  Nu handlar min novell mer om budskap i DNA, inte cloning (som tvärtom viftas
bort). Budskap i DNA är dock inte heller nytt. Jag har för mig att jag läst om
en poet som fått hjälp av forskare att inkoda en dikt i bakterier...
  Som sagt tror jag inte att de vetenskapliga spekulationerna i novellen är mer
än halvdant originella. Litet roligare blir det för att Lisbeth Salanders
kompis dyker upp, och Clark Kent/Stålmannen, osv. Poängen i min betraktelse om
novellen är att om det man från början hade som idé är litet halvdant, byt
fokus!
  Jag försökte införa en del roligheter istället. Lustiga metaforer t ex:
trängseln i rummet blev något att väcka avund hos en Tokyo-tunnelbana, "dropped
jaws" jämfördes med en tandläkarkongress, Citizen Kane kom in och bufflade,
osv. Vid eventuell omarbetning av texten skall jag försöka få in ännu mer
lustigheter!
--Ahrvid

Ps. Hittade Svante Pääbos E-adress, och han har nu fått novellen! (Fast han är
nog a) ledig nu, och b) för upptagen för att bry sig om det.)

E-antologin E-Xtra Vildsint https://bokon.se/ebok/vildsint_jens-stenman /