[SKRIVA] Re: Disney klipper i Kalle Anka

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Mon, 17 Dec 2012 15:22:08 +0100

From: rickard.berghorn@xxxxxxxxx
> Likaväl som det finns ungdomsböcker som behandlar
> slaveriet och apartheidregimens Sydafrika, kan man tänka sig
> ungdomsböcker som behandlar Ku Klux Klan -- och det kanske redan
> finns. Böcker som står för och sprider de fördomar som Ku Klux Klan
> propagerade för, är något helt annat.
  För det första är det tvivelaktigt att påstå att disneyfilmen ifråga sprider
KKK-fördomar.
  För det andra är det tveksamt om någon tar någon, vuxna eller barn, särskilt
intryck av en godhjärtad, fiktiv framställning av en docka.
  För det tredje bör grundprincipen vara att inte ljuga och förvränga, och om
så behövs bemöta föreställningar man ogillar med egna föreställningar som är
bättre.

> Det är inte bara upp till föräldrarna att uppfostra barn, utan
> omgivningen överhuvudtaget.
  Jag menar att det bör vara föräldrarna i första hand. Blott i undantagsfall
bör det vara andras ansvar.

> Det är naturligtvis ingen lögn att klassa Tintin i Kongo som
> vuxenlitteratur och inte som barnlitteratur.
  Tintin är både ock.

> Det är antikommunistisk propaganda. Att sedan Stalins värsta illdåd
> var okända i övriga världen vid denna tid (1929) är en annan sak.
  Det var ungefär som med nassarnas illdåd. De var kända för dem som ville
känna till dem och ta reda på sanningen.

> Och som sagt har albumet bara seriehistoriskt intresse.
  Det är farligt att hävda att en viss dokumentation bara skulle ha akademiskt
intresse, att bara en begränsad grupp (t ex historiker) borde ha tillgång.
Informationsmängder är till för alla, att själva ta ställning till.

> Som sagt var det en tidningsanka och skitjournalistik.
  Men du har inte lyckats förklara på vad sätt det skulle vara så.

> Tyvärr var rubriken ursprungligen "Kulturhusets nya chef kastar ut
> Tintin" (finns kvar i url:en:
> http://www.dn.se/kultur-noje/kulturhusets-nya-chef-kastar-ut-tintin)
  Där står "konstnärlig ledare". URL:er skrivs vanligen inte av journalisten
utan av en webredaktör, som gärna tar sig för att korta och förenkla (och
därtill undviker svenska tecken, som ä i "konstnärlige").

> Dock förtigs fortfarande att han bara var konstnärlig ledare
> för barn- och ungdomsavdelningarna, och alltså inte kunde uttala sig
> om vuxenlitteratur (vilket artikeln påstår att han gjort).
  De uttalanden som artikeln har, lär mellanchefen ifråga ha yttrat. Han
uttalade sig dessutom i liknande stil i morgonsoffan precis efter artikeln. Det
är en annan sak att man iofs kan tycka att han inte "borde" uttala sig svepande
om all litteratur, men det gjorde han. DN har alltså inte skrivit något som är
fel.

> Artikeln har ingen trovärdighet och är ett exempel på osaklig
> skitjournalistik. Och som sagt och refererat till dementerades den
> tidigt samma dag.
  Jag hittar inget som dementerats. Däremot togs agerandet i sig tillbaka, i
och med att de undanplockade Tintin-albumen ställdes tillbaka.
Pia L:
 och även på den som utsatts för brott. Däremot har du helt rätt i att
tidningen med störst sannolikhet
 var mer än 50 år gammal.<<
  Jag håller öppet för att sådant må ha förekommit väldigt tidigt i
prsshistorien, men knappast sedan
Pressens Opinionsnämnd grundades på 1910-talet.

  S k kändisar är inte per automatik offentliga personer. Det brukar syfta på
folk i offentlig ställning, t ex
någon som är troendevald, innehar ett ämbete eller annan hög position.
  Kvällstidningarna balanserar cyniskt på gränsen hela tiden. Man låtsas inte
"peka ut" kändisar, men
ger en massa uppgifter som gör att många kan gissa vem det är

  Jag håller f ö med dig om att man skall undvika att peka ut personer i press
eller media. Det skall
vara undantag, och i så fall förknippat med något agerande i en offentlig roll.

 personporträtt och ingående vägbeskrivning till misstänktas hemadresser - och
"gammelmedia" som
 oftast inte offentliggör misstänktas namn osv, är att "gammelmedia" har en
ansvarig utgivare som är
 juridiskt ansvarig för vad som publiceras. Jag förstår inte riktigt varför man
ska lita mer på anonyma
 "nättroll" än journalister på våra dagstidningar?<<
  Det är föga av juridisk skillnad. Även utan ansvarig utgivare är någon
ansvarig för en publicering. Böcker
saknar ju t ex ansvarig utgivare, men inte ansvar (ansvar kan utkrävas av
författaren när ansvarig
utgivare saknas). Både i böcker och tidningar kan man f ö också skriva anonymt.

  Men vanligen har det varit av kommersiella skäl (för att ex få plats med
klippet från Disneys senaste film).
  Det är litet annorlunda att klippa av ideologiska skäl.

ahrvid@xxxxxxxxxxx / Be an @SFJournalen Twitter Follower for
all the latest news in short form! / Gå med i SKRIVA - för författande,
sf, fantasy, kultur (skriva-request@xxxxxxxxxxxxx, subj: subscribe) info
www.zenzat.se/zzfaktasi.html C Fuglesang: "stor förnöjelse...jättebra historier
i mycket sannolik framtidsmiljö"! Nu som ljudbok:
http://elib.se/ebook_detail.asp?id_type=ISBN&id‘86081462 /
 Läs även AE i nya Vildsint Skymningslandet, årets mest spännande
antologi - finns bl a på SF-Bokhandeln! - och nya E-antologin
Skottdagen, http://www.elib.se/ebook_detail.asp?id_type=ISBN&id‘86081454 /