[SKRIVA] Re: Disney klipper i Kalle Anka

  • From: Rickard Berghorn <rickard.berghorn@xxxxxxxxx>
  • To: skriva@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Fri, 14 Dec 2012 23:03:06 +0100

Den 14 december 2012 22:39 skrev Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>:
>   Jag följde debatten om Tintin, och det var minsann inte SD-sympatisörer som
> protesterade. Jag följde t ex Twitter, där det hänger massor av seriefolk.
> Det var typ 95% MOT att ta bort Tintin-albumet, och det handlade om tusentals
> twitter-meddelanden - många av dem kände jag igen som ledande inom
> serievärlden.

Det var huvudsakligen SD-sympatisörer och liknande nättroll som
grundade hysterin. Att sedan seriefolk tappade huvudet och hängde på
är inte mer konstigt än att hela kultur-Sverige i stort gjorde
detsamma. Vi andra som behöll fattningen behövde bara tänka på
folkbibliotekens såkallade "giftskåp"  som var tradition när vi växte
upp, där det snarare var regel än undantag att fyrtiotalistiska
bibliotekarier placerade Tintin i Kongo, Biggles, Enid Blyton och
andra böcker de hade gallrat ut p.g.a. rasistiskt innehåll.

/ Rickard