[SKRIVA] Re: Disney klipper i Kalle Anka

  • From: Rickard Berghorn <rickard.berghorn@xxxxxxxxx>
  • To: skriva@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Fri, 14 Dec 2012 22:51:22 +0100

Den 14 december 2012 22:39 skrev Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>:
>   Jag håller inte med om att det är en struntsak. Det handlar om den viktiga
> principen om det är rätt att redigera (censurera kan vi också säga) i vår
> historia? Och var hamnar vi då?

Det är inget inget som helst nytt eller speciellt hotande med detta;
Disney och andra filmmakare för barn har så länge vi levat dragit
tillbaka mängder av äldre material av just dessa anledningar. Det
förstörs inte och upphör inte att existera, och alla kan enkelt se det
genom att söka på exempelvis "banned cartoons" på youtube.

Som du själv konstaterar har SVT tidigare tagit bort samma scener --
återigen inget nytt. Och det enda som sker nu är att vårt
medialandskap kommer att fortsätta vara lika fritt som det varit
hittills. Utvecklingen går ju snarare åt det direkt motsatta hållet:
mot större och större frihet.

Folk kan gärna klaga på detta, men att göra sådana skitsaker till
huvudrubriker och skapa nationell hysteri kring det, som nu med Tintin
i Kongo, är bara löjligt och tecken på mental härdsmälta hos svenskar.

/ Rickard