[SKRIVA] Re: Disney klipper i Kalle Anka

  • From: pia lindestrand <pialindestrand@xxxxxxxxxxx>
  • To: skriva lista <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Sat, 15 Dec 2012 16:27:27 +0000

> Date: Sat, 15 Dec 2012 13:19:18 +0100
> Subject: [SKRIVA] Re: Disney klipper i Kalle Anka
> From: sten.rosendahl@xxxxxxxxx
>
> Jag antar att det vore lite mer upprörande om SVT skulle censurera
> nyheter men vi tycker att det är ok därför att vi kan leta upp de
> kompletta nyhetsinslagen på youtube? Det är ändå gammalmedia som
> sätter majoritetens syn på omvärlden än så länge även om vi "upplysta"
> och IT-omfamnande människor tycker att alla bör veta mer om
> verkligheten än så..
> -----

Om en nyhet verkligen skulle mörkas medvetet vore det naturligtvis
upprörande.Men alla inslag på SVTs nyheter är ju som vi alla vet, redigerade
och nedklipptatill hanterbar längd. En lång närbildstagning på en
intervjuperson som inte kommer på vad han ellerhon ska säga t ex kanske vi får
leta efter på Youtube istället för att se för femte gången påkvällsnyheterna.En
del av det som "gammelmedia" påstås dölja tycker jag är ganska ointressant för
allmänheten.Ska man t ex lägga ut namn och bild (och adress?) på misstänkta för
olika brott?På Aktuellt t ex?För en 50 60 år sen kunde det stå så här i
lokaltidningarna:"25årige diversearbetaren Karl Persson greps igår för stöld av
en höna samtskadegörelse på lantbrukare Arvid Bengtssons hönsgård."Är det
sådana upplysningar vi vill ha tillbaka i tryck?I dagarna hade media så bråttom
att offentliggöra namnet på den skyldige tillskolmassakern i Newtown, USA att
man lade ut namnet på hans BROR.Kanske det är bättre att journalister får ta
sig den extra tiden att dubbelkollavem som gjort vad innan publicering?Och vad
jag förstår har Disneykoncernen rättigheterna till sitt eget material ochdärmed
rätt att redigera om det som de vill.